Masz sprawę urzędową – zadzwoń!

Z uwagi na wprowadzane obostrzenia oraz aktualną sytuację epidemiologiczną zachęcamy do ograniczenia osobistego załatwiania spraw w naszym urzędzie. Jeśli masz sprawę urzędową, zanim odwiedzisz UM Radlin: zadzwoń! My pomożemy Ci ją załatwić.

INFORMACJA OGÓLNA: tel. 32 4590212, 32 4590233, 32 4590200

USC: 32 4590224
PODATKI: 32 4590223, 32 4590242,
DOWODY: 32 4590230,
BUDŻET: 32 4590226,
EDUKACJA: 32 4590238,
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA: 32 4590269,
SPRAWY MIESZKANIOWE: 32 4590267,
OPŁATY ZA ODPADY: 32 4590268,
CZYSTE POWIETRZE: 32 4590258,
GOSPODARKA KOMUNALNA: 32 4590251,
EKOLOGIA: 32 45490222, 32 4590266,
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA: 32 4590262,
GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI: 32 4590253, 32 4590254
KARTA DUŻEJ RODZINY: 32 4590241

Rząd wprowadza nowe obostrzenia

Rząd wprowadza nowe obostrzenia:
– od 27 marca zamknięte salony fryzjerskie, salony urody i kosmetyczne w całym kraju

– wielkie sklepy meblowe i budowlane o powierzchni powyżej 2 000 m2 = zamknięte

– galerie handlowe = pozostają zamknięte (wyjątek: sklepy spożywcze, apteki, drogerie, salony prasowe, księgarnie)

– nowy limit osób w miejscach kultu = 1 os / 20 m2 – przedszkola zamknięte. Wyjątek: dzieci rodziców, którzy wykonują zawody medyczne i pracują w służbach porządkowych (w trakcie wykonywania przez ich rodziców obowiązków służbowych)

– zamknięcie obiektów sportowych (sport tylko dla zawodowców)

– nadal obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa oraz zachowywanie 1,5 m odległości od innych

Przetarg ZGK: Termomodernizacją budynku mieszkalnego wraz z adaptacją poddasza na lokale mieszkalne

2021/BZP 00021560/01 Termomodernizacją budynku mieszkalnego wraz z adaptacją poddasza na lokale mieszkalne oraz renowacją elewacji, wymianą pokrycia dachowego, wymianą instalacji C. O., wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej oraz rozbudową instalacji gazowej w wielorodzinnym budynku mieszkalnym przy ul. Korfantego 89 w Radlinie. – 381.1-001/21

Link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/438496

KOMUNIKAT OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

Ze względu na wprowadzone obostrzenia wynikające ze stanu epidemii Covid-19 oraz zwiększenie się ogólnej liczby zachorowań Referat Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych wprowadza ograniczenia w swoim funkcjonowaniu.
Od 1 kwietnia 2021 zawieszona zostaje możliwość osobistego składania wniosków w Referacie.
Osoby we wszystkich sprawach prowadzonych przez Referat Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych (między innymi świadczenie 500+) mogą kontaktować się z pracownikami:
• telefonicznie – 32 4567072, 32 4407448, 32 4407449, 32 4407450,
• za pośrednictwem poczty elektronicznej – swiadczenia@radlin.pl,
• za pośrednictwem poczty tradycyjnej – wysyłając korespondencję na adres Ośrodek
Pomocy Społecznej w Radlinie, ul. Solskiego 15, 44-310 Radlin,
• za pośrednictwem specjalnie przygotowanej urny na dokumenty umieszczonej w holu
wejścia głównego tutejszego Ośrodka.

Zachęcamy przede wszystkim do składania wniosków o ustalenie prawa do świadczeń (między
innymi 500+) drogą elektroniczną. Można zrobić to za pośrednictwem bankowości
elektronicznej, portalu Emp@tia lub platformy usług elektronicznych ZUS.
W sytuacjach wymagających osobistego stawiennictwa w Referacie Świadczeń Rodzinnych i
Alimentacyjnych tut. Ośrodka, wnioskodawcy będą przyjmowani po wcześniejszym
telefonicznym uzgodnieniu godziny i terminu wizyty.

WYKAZ LOKALI MIESZKALNYCH PRZEZNACZONYCH DO SPRZEDAŻY

Burmistrz Radlina podaje do publicznej wiadomości, że na podstawie zarządzenia nr S.0050.0046.2021 z dnia 22 marca 2021 r. przeznacza do sprzedaży w drodze przetargu:

  1. własnościowe, spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego nr 22 znajdującego się w budynku mieszkalnym w Radlinie przy ul. Wojciecha Korfantego 26

Lokal mieszkalny usytuowany jest w budynku jednoklatkowym, wybudowanym w 1966 r. Budynek jest pięciokondygnacyjny. W budynku znajduje się 25 lokali mieszkalnych. W otoczeniu budynku znajduje się zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i usługowa.

Budynek jest podpiwniczony, docieplony i uzbrojony w instalacje: wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową, elektryczną, domofonową.

Budynek usytuowany jest na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 655/5 o powierzchni 1356 m2.

Lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 32,87 m2znajduje się na 5 kondygnacji budynku i składa się z dwóch pokoi, kuchni, łazienki z w.c i przedpokoju. Podłogi i posadzki w pokoju, przedpokoju, kuchni i łazience: wykładzina rulonowa PCV i betonowe (duże zużycie materiału), stolarka okienna PCV, drzwi drewniane, tynki cementowo-wapienne z widocznymi zaciekami, ubytkami i uszkodzeniami. Lokal posiada instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, gazową, c.o. i teletechniczną (domofon). Lokal wymaga kapitalnego remontu.

Dla lokalu prowadzona jest księga wieczysta nr GL1W/00055491/9, w której własnościowe, spółdzielcze, prawo do lokalu mieszkalnego wpisane jest na rzecz Miasta Radlin. Działy III i IV księgi wieczystej są wolne od wpisów.

Cena wywoławcza własnościowego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego wynosi 65 000,00 zł.

  1. własnościowe, spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego nr 14 znajdującego się w budynku mieszkalnym w Radlinie przy ul. Irysowej 3b

Lokal mieszkalny usytuowany jest w budynku dwuklatkowym, wybudowanym w 1960 r. Budynek jest trzykondygnacyjny z poddaszem nieużytkowym, na każdej kondygnacji znajduje się po trzy lokale mieszkalne. W otoczeniu budynku znajduje się zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i usługowa.

Budynek jest podpiwniczony, nieocieplony i uzbrojony w instalacje: wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową, elektryczną, domofonową.

Budynek usytuowany jest na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 4304/408 o powierzchni 1665 m2.

Lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 39,33 m2znajduje się na 2 kondygnacji budynku (1 piętro) i składa się z jednego pokoju, przedpokoju, kuchni i łazienki z w.c. Lokal posiada loggię od strony zachodniej oraz pomieszczenie przynależne w piwnicy. Podłogi i posadzki w pokoju, przedpokoju, kuchni i łazience: wykładzina rulonowa PCV, terakota, płyty i parkiet (duże zużycie materiału), stolarka okienna PCV, drzwi drewniane, tynki cementowo-wapienne z widocznymi zaciekami, ubytkami i uszkodzeniami. Lokal posiada instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, gazową, c.o. i teletechniczną (domofon). Lokal wymaga kapitalnego remontu.

Dla lokalu prowadzona jest księga wieczysta nr GL1W/00073269/6, w której własnościowe, spółdzielcze, prawo do lokalu mieszkalnego wpisane jest na rzecz Miasta Radlin. Działy III i IV księgi wieczystej są wolne od wpisów.

Cena wywoławcza własnościowego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego wynosi 80 000,00 zł.

  1. własnościowe, spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego nr 16 znajdującego się w budynku mieszkalnym w Radlinie przy ul. Henryka Sienkiewicza 4

Lokal mieszkalny usytuowany jest w budynku dwuklatkowym, wybudowanym w 1957 r. Budynek jest trzykondygnacyjny z poddaszem nieużytkowym, na każdej kondygnacji znajduje się po trzy lokale mieszkalne. W otoczeniu budynku znajduje się zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i usługowa.

Budynek jest podpiwniczony, docieplony i uzbrojony w instalacje: wodno-kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, gazową, elektryczną, domofonową.

Budynek usytuowany jest na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 3812/90 o powierzchni 1084 m2.

Lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej 49,37 m2znajduje się na 3 kondygnacji budynku (2 piętro) i składa się z dwóch pokoi, przedpokoju, kuchni i łazienki z w.c. Podłogi i posadzki w pokoju, przedpokoju, kuchni i łazience: panele podłogowe, płytki ceramiczne, wykładzina rulonowa PCV (duże zużycie materiału), stolarka okienna PCV, drzwi drewniane, na ścianach tynki cementowo-wapienne, gładzie i tapety. Lokal posiada instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, gazową, c.o. i teletechniczną (domofon).

Dla lokalu prowadzona jest księga wieczysta nr GL1W/00066475/1, w której własnościowe, spółdzielcze, prawo do lokalu mieszkalnego wpisane jest na rzecz Miasta Radlin. Działy III i IV księgi wieczystej są wolne od wpisów.

Cena wywoławcza własnościowego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego wynosi 125 000,00 zł.

Pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości przysługuje osobom wymienionym w art. 34 ust. 1 pkt. 1 i pkt. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami jeżeli złożą wniosek w terminie 6 tygodni od dnia wywieszenia wykazu.

Cena nabycia własnościowego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego winna być uiszczona przed zawarciem umowy notarialnej w terminie i w sposób umożliwiający potwierdzenie wpływu środków pieniężnych na konto urzędu.

Sprzedaż własnościowego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego zwolniona jest z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wykaz podlega ogłoszeniu na stronie internetowej www.radlin.pl oraz wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Radlin na okres 21 dni.

Ogłoszenie o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu planu zagospodarowania przestrzennego

Radlin, 23.03.2021 r.

OGŁOSZENIE

BURMISTRZA RADLINA

o wyłożeniu do publicznego wglądu projektów:

– miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18),

– miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w rejonie drogi 3.KDD na południe od ulicy Józefa Rymera (MP16)

oraz w sprawie przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w/w projektów

Na podstawie art. 17 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.), art. 54 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.) zawiadamiam o wyłożeniu do publicznego wglądu projektów:

  • miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18),
  • miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w rejonie drogi 3.KDD na południe od ulicy Józefa Rymera (MP16),

w dniach od 30 marca 2021 r. do 20 kwietnia 2021 r.

Projekty wyżej wymienionych planów wraz z prognozami oddziaływania na środowisko dostępne będą do wglądu w siedzibie Urzędu Miasta Radlin budynek B pok. 23, ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin oraz w Biuletynie Informacji Publicznej miasta Radlin. Ze względu na trwający stan epidemii, chęć wglądu do wyłożonych materiałów należy zgłosić telefonicznie pod nr 32 45 90 262 lub mailowo na adres: inwestycje@radlin.pl w celu uzgodnienia terminu.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18) odbędzie się w dniu 20 kwietnia w godzinach od 15.00 do 17.00.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w rejonie drogi 3.KDD na południe od ulicy Józefa Rymera (MP16) odbędzie się w dniu 19 kwietnia w godzinach od 15.00 do 16.00.

W związku z trwającą epidemią (stan zagrożenia epidemiologicznego i związane z nim ograniczenia w przemieszczaniu się i gromadzeniu) dyskusje publiczne, zgodnie z art. 8d ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.) będą miały charakter zdalny w formie konferencji prowadzonej online za pośrednictwem platformy internetowej, która umożliwi zabieranie głosu, zadawanie pytań i składanie uwag wszystkim zainteresowanym. Osoby zainteresowane udziałem w dyskusji publicznej zgłaszają ten fakt poprzez formularz zgłoszeniowy umieszczony na stronie internetowej plan.radlin.pl. Zgłoszenie powinno zawierać imię, nazwisko oraz numer planu którego dotyczy (MP16 i/lub MP18). Dane i informacje niezbędne do uczestniczenia w przedmiotowych dyskusjach publicznych będą zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Miasta oraz w Biuletynie Informacji Publicznej miasta Radlin. W przypadku braku możliwości technicznych wzięcia udziału w dyskusji w formie zdalnej, zostanie umożliwiony dostęp do dyskusji w siedzibie Urzędu Miasta Radlin budynek A w Sali Posiedzeń.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, każdy kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projektach miejscowych planów może wnieść uwagi. Uwagi należy składać w formie papierowej do Burmistrza Radlina lub elektronicznej, w szczególności za pośrednictwem platformy ePUAP oraz poczty elektronicznej na adres: inwestycje@radlin.pl z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do 5 maja 2021 r. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 21 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w Biuletynie Informacji Publicznej zamieszczone są informacje o dokumentach:

  • o projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18) oraz o prognozie oddziaływania na środowisko sporządzonej do w/w projektu,
  • o projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w rejonie drogi 3.KDD na południe od ulicy Józefa Rymera (MP16) oraz o prognozie oddziaływania na środowisko sporządzonej do w/w projektu..

Zgodnie z art. 46 pkt 1 oraz art. 54 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wyżej wymienione projekty planów miejscowych podlegają strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, z zapewnieniem możliwości udziału społeczeństwa – w okresie wyłożenia do publicznego wglądu, o którym mowa wcześniej. Uwagi w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko – stosownie do przepisu art. 54 ust. 3 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, należy składać do Burmistrza Radlina na zasadach i w terminie określonym powyżej dla projektu planu.

Organem właściwym do rozpatrzenia uwag jest Burmistrz Radlina.

Burmistrz Radlina


Do pobrania:

Jak wyglądają postępy prac na wiadukcie?

Jak wygląda postęp prac na placu budowy nowego wiaduktu w Radlinie?
Część prac, niestety, nadal czeka na ustabilizowanie się temperatur a te są ostatnio wyjątkowo zmienne. Niezależnie od tego roboty budowlane są cały czas wykonywane, na tyle na ile pozwala pogoda.

Co zrobiono w ostatnim czasie?

 
W ostatnim czasie:

– położono zbrojenie płyt pomostu, płyty przejściowej i poprzecznic
– wykonano betonowanie płyt pomostu, płyty przejściowej i poprzecznic
– wykonano dalszą część muru oporowego
– rozebrano część ul. Mariackiej od strony DK 78,
by połączyć istniejące studnie kanalizacji deszczowej z nowymi studniami
i przejściem kanalizacji deszczowej przez wiadukt
(oraz aby skorygować łuk ulicy do szerokości przebudowanego wiaduktu)
– przebudowano także chodniki od strony DK 78.

 

Co jeszcze przed nami?

– budowa oświetlenia wiaduktu
– budowa kap chodnikowych
– odbudowa dojazdów do wiaduktu
– przebudowa bramy wjazdowej i ogrodzenia tuż przy wiadukcie
– przełożenie kabli teletechnicznych oraz SN do kap chodnikowych
– montaż balustrad oraz barier energochłonnych
– budowa schodów na skarpach, z obu stron wiaduktu

Kiedy zakończenie?

Zdajemy sobię sprawę, że najbardziej wyczekiwaną informacją jest termin oddania obiektu do użytku. Niestety, na ten moment nie można jeszcze go zadeklarować. Otwarcie wiaduktu dla ruchu możliwe będzie po zakończeniu wszystkich prac i po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, którą wydaje Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach.

Urząd czynny w standardowych godzinach

Urząd Miasta

Mimo obostrzeń sanitarnych, radliński Urząd Miasta jest w cały czas otwarty i zapewnia obsługę mieszkańców. Jak zresztą od samego początku pandemii – nie zamknęliśmy się na ani jeden dzień i nie praktykujemy wcześniejszych zapisów telefonicznych. Zachowujemy standardy bezpieczeństwa, w każdym z biur są do dyspozycji środki dezynfekcji, w wielu miejscach pojawiły się szyby oddzielające mieszkańców od pracowników UM.

Urząd jest czynny w standardowych godzinach (od 7.30 do 15.30, z wyjątkiem wtorków – do 17.00, oraz piątków – do 14.00). Mimo wszystko zachęcamy i zalecamy aby najpierw wybrać kontakt telefoniczny – być może część ze spraw można załatwić bez wychodzenia z domu.
Tel do Urzędu: 32 4590200.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Aktualnie pracujemy nad treścią nowej „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Radlin”. Jednak w dalszym ciągu prowadzimy ankietyzację jej poprzedniczki, czyli strategii na lata 2014-2020. Dlatego prosimy o wypełnienie tej krótkiej ankiety online, która zbierze Państwa opinie na takie tematy jak przestrzeń publiczna w mieście, środowisko naturalne, zagospodarowanie przestrzenne czy opieka medyczna. Wyniki posłużą nam analizie wskaźników ujętych w dokumencie „Strategii”.



Jeśli nie wyświetla się dokument z ankietą, prosimy o kliknięcie w [LINK]

31 marca ruszają dwa nabory wniosków z PROW 2014-2020

Już 31 marca 2021 r. o bezzwrotną premię w wysokości 150 tys. zł będą mogli ubiegać się
młodzi rolnicy. Tego samego dnia rusza nabór wniosków o przyznanie 60 tys. zł bezzwrotnej
pomocy na „Restrukturyzację małych gospodarstw”. Oba nabory potrwają do 29 maja 2021
r. i są finansowane z budżetu PROW 2014-2020.

Premie dla młodych rolników

Od 31 marca 2021 r. młodzi rolnicy, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwo, będą mogli
starać się o dofinasowanie. Kwota jest niebagatelna – to 150 tys. zł. Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski przez najbliższe dwa miesiące – do 29
maja. W ubiegłym roku młodzi rolnicy złożyli ich ponad 5 tysięcy.
To już kolejny – 7. nabór wniosków w ramach operacji typu „Premie dla młodych rolników”.
Wsparcie to jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu – nie tylko
pozwala zachować opłacalność produkcji rolnej,
ale przekłada się również (w dłuższej perspektywie czasowej) na jej zwiększenie, stąd rosnąca
popularność tego programu. W pierwszym roku naboru (2015) do ARiMR wpłynęło 3 313
wniosków o przyznanie pomocy, dwa lata później – 4 903,
w 2018 r. – 5 411; w 2019 r. było ich już ponad 7 tys. Natomiast w 2020 r., mimo pandemii,
zdecydowało się ubiegać o wsparcie ponad 5 tys. wnioskodawców.

Wsparcie mogą otrzymać osoby, które m.in.:
 w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat;
 posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy
od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
 posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 ha;
 rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie
wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
 posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w
przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro;
 przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.
Premia musi w całości zostać przeznaczona na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie
do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70% premii należy
zainwestować w środki trwałe. Środki będą wypłacane w dwóch ratach:
 120 tys. zł – na wniosek o płatność pierwszej raty pomocy, po spełnieniu przez
młodego rolnika określonych warunków;
 30 tys. zł – na wniosek o płatność drugiej raty pomocy, po realizacji biznesplanu.
Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Można je będzie składać drogą
elektroniczną, osobiście lub przesłać pocztą.
Restrukturyzacja małych gospodarstw

Od 31 marca do 29 maja 2021 r. można składać wnioski o wsparcie na „Restrukturyzację
małych gospodarstw”. Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020, a tegoroczny
nabór jest dziewiątym z kolei.


O wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co
najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w
zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa
musi być mniejsza niż 13 tys. euro.
Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS-ie, jak i w ZUS-ie. Nie ma również
zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod
jednym warunkiem – dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej
25 proc. całości dochodów lub przychodów.
O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących
programów wsparcia: „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, „Modernizacja gospodarstw
rolnych”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”, „Wdrażanie lokalnych strategii
rozwoju” objętych PROW 2007-2013, a także „Modernizacja gospodarstw rolnych”; „Premia
na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”, „Premie dla młodych rolników” w ramach PROW
2014-2020.
Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel
60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach:
 80 proc. (48 tys. zł) – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu
pomocy;
 20 proc. (12 tys. zł) – po prawidłowej realizacji biznesplanu.
Wsparcie można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do
sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc.
otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki.
Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli; nabycie nowych
maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, stada
podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków
użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.


Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku
małżonków może ją otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne,
czy odrębne gospodarstwa.
Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego Agencji właściwego ze
względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście, przesyłką
rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem
skrzynki podawczej ePUAP.