23 stycznia jest Dniem Bez Opakowań Foliowych!

Początki historii torebek jednorazowego użytku sięgają do roku 1912, w którym to właściciel sklepu spożywczego w Stanach Zjednoczonych – Walter H. Deubner, stwierdził, że należy stworzyć produkt, dzięki któremu jego klienci w prosty sposób będą mogli przenieść zakupione u niego towary do domu. Wymyślił on i stworzył torbę, wykonaną z grubego papieru. Niedługo potem produkt Deubnera zrobił zawrotną karierę na całym świecie.

Cienką torebkę foliową jako pierwszy opatentował szwedzki inżynier Gustav Thulin Sten w 1965 roku, rozpoczynając w ten sposób jej zawrotną, międzynarodową karierę. Dziś zastanawiamy się, czym ten wynalazek zastąpić, bowiem produkcja jednej foliówki trwa mniej niż sekundę, podczas gdy jej rozkład trwa blisko 400 lat.

Obecnie na świecie używa się około 500 miliardów plastikowych torebek. Co roku 50 tysięcy ton trafia do oceanów, gdzie stanowią śmiertelne zagrożenie dla ptaków i ssaków morskich. W Polsce na składowiska odpadów trafia rocznie 55 tysięcy ton foliówek.

Z powodu zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi szczególnie cierpi ekosystem morski. Statystyki mówią, że średnio 31 gatunków ssaków morskich połyka tworzywa sztuczne odprowadzane do oceanów, ponad 100 gatunków ptaków morskich połyka artefakty z tworzyw sztucznych, a ponad 250 gatunków ulega splątaniu w plastikowe odpady. W głębi oceanu znajdują się ogromne rafy zbudowane z wszelkiego rodzaju odpadów z tworzyw sztucznych, a plastikowe torby stanowią między nimi przerażającą większość.

Międzynarodowy Dzień bez Opakowań Foliowych jest inicjatywą stworzoną przez Bag Free World. Ma ona na celu promowanie ochrony środowiska poprzez zachęcanie Nas wszystkich do zaniechania używania plastikowych toreb i zamiast tego szukania bardziej przyjaznych dla środowiska alternatyw.

„Jak zatem uczcić Dzień Bez Opakowań Foliowych?”

Oto kilka najprostszych i najskuteczniejszych rozwiązań, które nie tylko sprzyjają środowisku, ale również domowym oszczędnościom:

  • Korzystaj z własnej torby na zakupy.
  • Używaj bidonu na wodę.
  • Nie korzystaj z torebek foliowych.
  • Zrezygnuj z plastikowych słomek i sztuców.
  • Pakuj lunch do pojemnika wielokrotnego użytku.
  • Pozostałości jedzenia przechowuj w szklanych pojemnikach.
  • Pij kawę z własnego kubka.
  • W restauracjach zamawiaj na miejscu.
  • Owoce i warzywa kupuj na lokalnym rynku.
  • Podziel się wskazówkami ze znajomymi.

Informacja w sprawie możliwości pozyskania środków

Zgodnie z Zarządzeniem Marszałka Województwa Śląskiego nr 27/22 z dnia 11 marca 2022 roku do końca stycznia br można składać wnioski na realizację zadań wymienionych w art. 22 c ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (m.in. drogi dojazdowe do gruntów rolnych).

Regulamin przyznawania środków budżetowych na przedmiotowe zdania zadania dostępny jest na stronie internetowej (link poniżej) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

https://bip.slaskie.pl/katalog-uslug/procedura-urzedowa-w-zakresie-pozyskania-srodkow-budzetu-wojewodztwa-na-podstawie-ustawy-o-ochronie-gruntow-rolnych-i-lesnych.html

Do pobrania:

PSZOK w najbliższy wtorek – od 9.00

Informujemy, że w najbliższy wtorek (24.01.2023) Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w Radlinie wyjątkowo będzie czynny od godz. 9.00.

Wysokość zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń emerytalno-rentowych w 2023 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 stycznia 2023 r. pobiera zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego na zasadach analogicznych jak w roku 2022.

Od świadczeń nieprzekraczających kwoty 2.500 zł miesięcznie zaliczka na podatek dochodowy wynosi 0 zł, ponieważ przychód z takich świadczeń mieści się w kwocie wolnej od podatku (tj. 30.000 zł rocznie).

Od emerytur i rent przekraczających 2.500 zł miesięcznie zaliczka wynosi 12% świadczenia uzyskanego w danym miesiącu i jest pomniejszana o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek tj.o 300 zł


Wyjątkiem są świadczenia osób, które wystąpiły o niepomniejszanie zaliczki o kwotę zmniejszającą podatek, bowiem w ich przypadku zaliczka wynosi 12% świadczenia.


Kasa zwraca uwagę, że od 1 stycznia 2023 r., na wniosek emeryta/rencisty, może pomniejszać zaliczkę o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek tj. odpowiednio o 150 zł lub o 100 zł.


Świadczeniobiorca, który uzna, że korzystniejsze dla niego byłoby pomniejszanie zaliczki
o takie kwoty, bowiem wówczas zminimalizowana zostanie wysokość nadpłaty lub niedopłaty podatku w rozliczeniu rocznym (dotyczy osób pobierających drugą emeryturę z ZUS lub/i osiągających inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych np. z tytułu zatrudnienia), powinien złożyć oświadczenie o pomniejszanie zaliczki o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek. Oświadczenie takie można złożyć nie więcej niż trzem płatnikom.

Jeżeli dochód ze świadczeń emerytalno-rentowych przekroczy 120 tys. zł (sumując narastająco świadczenia wypłacone od początku roku) – zaliczka będzie wynosiła 32% kwoty przekroczenia minus 300 zł.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń podlegających oskładkowaniu nadal wynosi 9% kwoty świadczenia.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2561 ze zm.)

Wykaz nieruchomości do oddania w dzierżawę (ul. Rybnicka)

BURMISTRZ RADLINA informuje, że zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899) na stronie internetowej www.radlin.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Radlin przy ul. J. Rymera 15 wywieszony został na okres 21 dni wykaz nieruchomości położonej w Radlinie przy ul. Rybnickiej przeznaczonej do oddania w dzierżawę.

Do pobrania:

Porządek obrad LVIII sesji VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie

Porządek obrad

LVIIIsesji VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie

w dniu 24 stycznia 2023 r. (godz. 14.30)

  1. Otwarcie sesji.
  2. Omówienie stanu zaopatrzenia Miasta w energię elektryczną, cieplną, paliwa gazowe oraz wodę i usługi kanalizacyjne. Omówienie działalności w zakresie ochrony środowiska i przyrody w Mieście. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej i zaproszeni goście: JSW KOKS SA., Polska Grupa Górnicza S.A., Polska Grupa Górnicza S.A. Oddział Zakład Elektrociepłownie, JSW KOKS SA Oddział KKZ z siedzibą w Radlinie, Wodociągi – ESOX Spółka z o.o., Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział w Zabrzu Rejon Dystrybucji Gazu w Rybniku, PWiK Sp. z o.o., Spółdzielnia Mieszkaniowa „Marcel”, Spółdzielnia Mieszkaniowa „ROW”.
  3. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie rozpatrzenia skargi. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  4. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie rozpatrzenia skargi. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  5. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  6. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia nieodpłatnego wsparcia w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  7. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  8. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących niepubliczne kluby dziecięce na terenie Miasta Radlin. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  9. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu ustalanej dla obliczenia zwrotu kosztów jednorazowego przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz ich rodziców do placówek oświatowych. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  10. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Miasta Radlin. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  11. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18). Ref. Grażyna Janeta, Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Inwestycji.
  12. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy Radlin. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  13. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Radlin w 2023 roku. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  14. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Radlin. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  15. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w budżecie Miasta Radlin na rok 2023. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  16. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Miasta Radlin na lata od 2023 do 2035. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  17. Przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady Miejskiej za rok 2022: – Komisja Infrastruktury, – Komisja Budżetu, – Komisja ds. Społecznych, – Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. Ref. Przewodniczący poszczególnych Komisji.
  18. Przedstawienie planów pracy komisji Rady Miejskiej na rok 2023: – Komisja Infrastruktury, – Komisja Budżetu, – Komisja ds. Społecznych. Ref. Przewodniczący poszczególnych Komisji.
  19. Informacja z prac Rady Miejskiej między sesjami. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  20. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji w dniach: 20 grudnia 2022 r. i 9 stycznia 2023 r.
  21. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Radlina między sesjami. Ref. Barbara Magiera, Burmistrz Radlina.
  22. Wolne głosy i wnioski, rozpatrzenie pism, które wpłynęły między sesjami.
  23. Zamknięcie sesji.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (27.01.2023)

Informujemy, że dniu 27 stycznia od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (26.01.2023)

Informujemy, że w dniu 26 stycznia 2023 od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (25.01.2023)

Informujemy, że w dniu 25 stycznia 2023 od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (24.01.2023)

Informujemy, że w dniu 24 stycznia od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.