3.10.2020: Koncert zespołu Tata Sławek

teatr

3 października 2020 w Miejskim Ośrodku Kultury w Radlinie odbędzie się koncert zespołu rockowego Tata Sławek. Koncert organizowany pod hasłem „Dziękujemy ratującym!” rozpocznie się o godz. 18.00. Bilety wstępu w cenie 10 zł, do nabycia w kasie Ośrodka

Plakat zapraszający na koncert zespołu Tata Sławek
Plakat zapraszający na koncert zespołu Tata Sławek

3.10.2020: Święto Latawca

Już 3 października kolejna edycja Święta Latawca. O godz. 13.00 na zielonym terenie przy Szkole Podstawowej nr 3 w Radlinie-Głożynach spotkają się miłośnicy latawców z całego Radlina i nie tylko. W programie, oprócz puszczania latawców zaplanowano także pokazy strażackie i przejażdżki konne dla dzieci.

Grafika przedstawiająca plakat Święto Latawca'2020
Święto Latawca – plakat

Zasypywanie terenu działek – można , czy nie można?

W ostatnim czasie zauważyliśmy na terenie naszego miasta niepokojące działania, jakie podejmowane są przez właścicieli nieruchomości prywatnych w zakresie zasypywania czy nadsypywania terenu działek. Takie działanie jest dość często sprzeczne z prawem, a właściciele narażają się czasami na poważne skutki takiego działania.

W przypadku działań związanych z niwelowaniem, zasypywaniem terenu działki konieczne jest spełnienie kilku warunków. Zgodnie z brzmieniem art 2 pkt 3 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach „przepisów ustawy nie stosuje się do: (…) nie zanieczyszczonej gleby i innych materiałów występujących w stanie naturalnym, wydobytych w trakcie robót budowlanych, pod warunkiem, że materiał ten zostanie wykorzystany do celów budowlanych w stanie naturalnym na terenie, na którym został wydobyty”. Oznacza to, że materiał nie pochodzący z terenu działki, na której jest składowany (przywieziony z zewnątrz), jest odpadem. Tym sposobem wymagane jest uprzednie uzyskanie odpowiednich pozwoleń na jego składowanie.

Jednocześnie ograniczeniu podlega rodzaj oraz ilość wykorzystywanego materiału na działce, a określa to rozporządzenie Minister Środowiska z dnia 10.11.2015 w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku. Dokument ten dopuszcza wykorzystanie niektórych odpadów przez osoby fizyczne i w przypadku gleby i ziemi dopuszczalna, maksymalna ilość odpadów do przyjęcia to 0,2Mg/m2 utwardzonej powierzchni. Oznacza to, że jest to niewielka ilość materiału (maksymalnie kilkanaście cm.), która mogłaby służyć do przeprowadzenia małej niwelacji terenu działki. Rozporządzenie wskazuje tez dopuszczalne metody odzysku odpadu, ale warunkiem koniecznym jest zachowanie przepisów odrębnych, w szczególności prawa wodnego oraz prawa budowlanego.

Jakiekolwiek działanie na terenie własnej działki w zakresie niwelowania (podwyższenia) działki może spowodować zachwianie stosunków wodnych. Zgodnie z brzmieniem art. 234 ustawy Prawo wodne „właściciel gruntu, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, nie może: zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich”. Zapis oznacza, że nie ma możliwości jakiegokolwiek działania związanego z niwelowaniem terenu działki, które mogłoby spowodować zatrzymanie, zakłócenie spływu wód i szkodę dla gruntów sąsiednich.

Reasumując niwelowanie działki poprzez zmianę jej ukształtowania, przez podwyższanie, zasypywanie itd. bez odpowiednich zezwoleń skutkować może konsekwencjami prawnymi. W zakresie prawa wodnego, w przypadku działania powodującego zmianę stosunków wodnych w terenie , ze szkodą dla gruntów sąsiednich, kompetencje w zakresie wydania decyzji administracyjnej posiada Burmistrz. Podobnie rzecz ma się w przypadku odpadów, które gromadzone są w nieodpowiedni sposób (rodzaj, ilość, miejsce gromadzenia). Wówczas może zostać wszczęte postępowanie administracyjne dotyczące usunięcia odpadów gromadzonych w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Wyniki badań ankietowych

Mamy już wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Kobiet Aktywnych, w ramach projektu „Lokalne Partnerstwa PAFW”. projekt miał za zadanie zdiagnozować potrzeby mieszkańców Radlina. Jaki płynie z nich wniosek? Mieszkańcy są zainteresowani różnymi formami aktywnego wypoczynku, od nordic walking po taniec. W sytuacjach kryzysowych radzimy sobie samodzielnie. W kontaktach międzypokoleniowych zdecydowanie wybieramy bezpośrednią rozmowę.

60 % ankietowanych opowiedziało się za sportem i rekreacją, jeśli chodzi o swój wolny czas. Nieco ponad 30 % wolny czas poświęca na gotowanie, zaś 15,4 % na gry komputerowe. Jeśli zaś chodzi o wybór dyscyplin sportowo-rekreacyjnych, wśród ankietowanych zdecydowanie króluje nordic walking (ponad 30 %) . Jednak na drugim miejscu są już…gry planszowe (prawie 28%). Wśród licznie wybieranych było również bieganie, siatkówka i tenis stołowy.

W sytuacjach kryzysowych jesteśmy w większości zaradni – ponad 80 % ankietowanych radzi sobie samodzielnie z drobnym kryzysem. Jednocześnie nieco ponad 20 % prosi o pomoc inną osobę (możliwe były odpowiedzi wielokrotnego wyboru).

W kwestii komunikacji wnuk-dziadkowie, większość wybiera kontakt osobisty, lub telefoniczny. Dopiero trzecie miejsce na podium należy do popularnych komunikatorów internetowych.

Na pytanie o wybór zajęć artystycznych, większość wyraziła zainteresowanie zajęciami tanecznymi (ponad 42 %) oraz plastycznymi. Śpiew i teatr znalazły się na kolejnych miejscach.

W badaniu wzięło udział ponad 180 uczestników. Prawie połowa uczestników to osoby w przedziale wiekowym od 31 do 50.
23 % to osoby 50 +, zaś osoby od 19 do 30 roku życia to 15 % ankietowanych. Nieco ponad 11% to osoby w wieku od 10 do 18 lat.



Co należy do odpadów wielkogabarytowych?

W miesiącu wrześniu odbywa się zbiórka odpadów wielkogabarytowych, wobec czego przypominamy jakie odpady można wystawiać.

Do frakcji odpadów wielkogabarytowych zalicza się:
łóżka, wersalki, sofy, stoły, krzesła, biurka, regały, fotele, materace, dywany, meble ogrodowe, zabawki dużych rozmiarów, płyty meblowe, duży sprzęt sportowy, rowery. Tylko wskazane frakcje są odbierane sprzed nieruchomości .

Pozostałe odpady przyjmowane są w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w środy od 12.00 – 18.00 oraz w soboty od 9.00 – 17.00.

Przekaż gospodarstwo i weź premię z PROW

ARiMR

Właściciel małego gospodarstwa, który zdecyduje się zakończyć działalność rolniczą i przekazać lub sprzedać swoją ziemię oraz inwentarz innemu rolnikowi, może od 30 września br. ubiegać się
w ARiMR o specjalną rekompensatę z PROW 2014-2020. 

Wnioski w ramach poddziałania „Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi” można składać
do 29 października 2020 r. w biurach powiatowych Agencji.  

Kto może otrzymać wsparcie?

Pomoc może być przyznana rolnikowi (osobie, a nie innemu podmiotowi prowadzącemu działalność rolniczą) wpisanemu do ewidencji producentów prowadzonej przez ARiMR, który uczestniczy
w systemie dla małych gospodarstw w ramach płatności bezpośrednich.

Jak przekazać gospodarstwo?

Jednym z warunków uzyskania premii jest przekazanie przez rolnika posiadanego gospodarstwa
(tj. gruntów rolnych oraz zwierząt) na powiększenie innego gospodarstwa lub innych gospodarstw. Gospodarstwo powiększone na skutek przejęcia gruntów od rolnika wnioskującego o rekompensatę musi osiągnąć powierzchnię co najmniej równą średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w kraju (lub w województwie, jeżeli średnia wielkość liczona dla danego województwa jest mniejsza
niż w kraju).

Przekazanie gospodarstwa musi być trwałe, czyli odbyć się wyłącznie na podstawie umowy sprzedaży albo umowy darowizny. Ponadto rolnik przejmujący grunty musi zobowiązać się, że będzie na nich prowadził działalność rolniczą przez okres co najmniej 5 lat.

Rolnik przekazujący swoje gospodarstwo może zachować na własne potrzeby nie więcej niż 0,5 ha gruntów rolnych.

Jaka jest wysokość pomocy?

Wysokość wsparcia stanowi 120 proc. rocznej płatności, do której rolnik kwalifikuje się w ramach systemu dla małych gospodarstw. Premia naliczana jest od daty trwałego przekazania gospodarstwa do dnia 31 grudnia 2020 r. Wsparcie wypłacane jest jednorazowo.

Co po otrzymaniu premii?

Przez 5 lat, licząc od dnia przekazania gospodarstwa, rolnik nie może podlegać ubezpieczeniu w KRUS oraz nie może prowadzić działalności rolniczej. Może za to ubiegać się w ARiMR o premię
na rozpoczęcie działalności pozarolniczej z PROW 2014-2020 i założyć własną firmę.

Konkurs na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej

Burmistrz Radlina ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4 im. Gustawa Morcinka w Radlinie, 44-310 Radlin, ul. Wiosny Ludów 287

1. Do konkursu na stanowisko dyrektora publicznej placówki może przystąpić nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który spełnia następujące wymagania:

1) posiada wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny, oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej placówce,

2) ukończył studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie lub studia podyplomowe, z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,

3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego,

4) uzyskał:

a) co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub

b) pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku albo

c) w przypadku nauczyciela akademickiego – pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w uczelni – przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w art. 63 ust. 11 i 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jeżeli nie przeprowadzono konkursu – przed powierzeniem stanowiska dyrektora,

5) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,

6) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych,

7) nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.), a w przypadku nauczyciela akademickiego – karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.), oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,

8) nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

9) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,

10) nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440 z późn. zm.),

11) w przypadku cudzoziemca – posiada znajomość języka polskiego poświadczoną na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480
z późn. zm.), ukończył studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia polska, lub jest tłumaczem przysięgłym języka polskiego,

2.Do konkursu na stanowisko dyrektora publicznej placówki może przystąpić osoba niebędąca nauczycielem, która spełnia następujące wymagania:

1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej,

2) posiada wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny,

3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym,

4) nie toczy się przeciwko niej postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne,

5) spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 2, 5, 6, 8, 10 i 11.

3.Do konkursu na stanowisko dyrektora publicznej placówki może przystąpić również:

1) nauczyciel mianowany lub dyplomowany, zatrudniony na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium oświaty, Centrum Edukacji Artystycznej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, lub:

2) nauczyciel mianowany lub dyplomowany, zatrudniony na stanowisku innym niż określone
w pkt. 1), na którym są realizowane zadania z zakresu oświaty, w urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium oświaty, Centrum Edukacji Artystycznej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, lub na stanowisku, na którym są realizowane zadania z zakresu oświaty w urzędzie organu administracji samorządowej, lub

3) nauczyciel mianowany lub dyplomowany urlopowany lub zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 263 z późn. zm) – spełniający wymagania określone w Rozporządzeniu MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora lub inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz. U. z 2017 r. poz. 1597 z późn. zm), z wyjątkiem wymogu posiadania co najmniej bardzo dobrej oceny pracy albo pozytywnej oceny dorobku zawodowego.

4. Oferty osób przystępujących do konkursu powinny zawierać:

1) uzasadnienie przystąpienia do konkursu oraz koncepcję funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej nr 4 im. Gustawa Morcinka w Radlinie,

2) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierający w szczególności informację o:

– stażu pracy pedagogicznej – w przypadku nauczyciela albo

– stażu pracy dydaktycznej – w przypadku nauczyciela akademickiego, albo

– stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,

3) oświadczenie zawierające następujące dane osobowe kandydata:

– imię (imiona) i nazwisko,

– datę i miejsce urodzenia,

– obywatelstwo,

– miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),

4) poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy, o którym mowa w pkt. 2): świadectw pracy, zaświadczeń
o zatrudnieniu lub innych dokumentów potwierdzających okres zatrudnienia,

5) poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub świadectwa ukończenia studiów podyplomowych, z zakresu zarządzenia albo świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą,

6) w przypadku cudzoziemca – poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię:

– dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480), lub:

– dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia polska, lub

– dokumentu potwierdzającego prawo do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego języka polskiego,

7) poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię zaświadczenia lekarskiego
o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,

8) oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane
z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne,

9) oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

10) oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych
z dysponowaniem środkami publicznymi, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1440 z późn. zm.),

11) oświadczenie o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 3a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 306 z późn. zm.) – w przypadku kandydata na dyrektora publicznej szkoły urodzonego przed dniem 1 sierpnia 1972 r.,

12) poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego – w przypadku nauczyciela,

13) poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,

14) oświadczenie, że kandydat nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa
w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215
z późn. zm.) lub karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 276 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm. – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,

15) oświadczenie, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych.

5. Oferty należy składać w zamkniętych kopertach z podanym adresem zwrotnym, telefonem kontaktowym i dopiskiem „Konkurs na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej nr 4 im. Gustawa Morcinka w Radlinie) w terminie do 18 września 2020 r. godz. 13.00 na adres: Urząd Miasta Radlin, 44-310 Radlin, ul. Rymera 15 lub osobiście w kancelarii Urzędu Miasta Radlin (decyduje data wpływu do Urzędu Miasta).

6. Dopuszcza się składanie ofert w postaci elektronicznej opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP i zawierających elektroniczne kopie dokumentów wymaganych jako załączniki do oferty.

7. Konkurs przeprowadzi komisja konkursowa powołana przez Burmistrza Radlina.

8. O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego kandydaci zostaną powiadomieni indywidualnie, drogą pisemną.

Administratorem danych osobowych przetwarzanych przez Urząd Miasta Radlin jest Burmistrz Radlina (ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin). Dane przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE i w związku z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Informacje dot. zasad przetwarzania danych osobowych można uzyskać na stronie internetowej Miasta Radlin pod adresem https://radlin.pl/zpdo, na tablicach informacyjnych wywieszonych w jednostce oraz w formie udostępnianych na życzenie wydruków (w tym celu prosimy o kontakt).