Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Aktualnie pracujemy nad treścią nowej „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Radlin”. Jednak w dalszym ciągu prowadzimy ankietyzację jej poprzedniczki, czyli strategii na lata 2014-2020. Dlatego prosimy o wypełnienie tej krótkiej ankiety online, która zbierze Państwa opinie na takie tematy jak przestrzeń publiczna w mieście, środowisko naturalne, zagospodarowanie przestrzenne czy opieka medyczna. Wyniki posłużą nam analizie wskaźników ujętych w dokumencie „Strategii”.



Jeśli nie wyświetla się dokument z ankietą, prosimy o kliknięcie w [LINK]

31 marca ruszają dwa nabory wniosków z PROW 2014-2020

Już 31 marca 2021 r. o bezzwrotną premię w wysokości 150 tys. zł będą mogli ubiegać się
młodzi rolnicy. Tego samego dnia rusza nabór wniosków o przyznanie 60 tys. zł bezzwrotnej
pomocy na „Restrukturyzację małych gospodarstw”. Oba nabory potrwają do 29 maja 2021
r. i są finansowane z budżetu PROW 2014-2020.

Premie dla młodych rolników

Od 31 marca 2021 r. młodzi rolnicy, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwo, będą mogli
starać się o dofinasowanie. Kwota jest niebagatelna – to 150 tys. zł. Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski przez najbliższe dwa miesiące – do 29
maja. W ubiegłym roku młodzi rolnicy złożyli ich ponad 5 tysięcy.
To już kolejny – 7. nabór wniosków w ramach operacji typu „Premie dla młodych rolników”.
Wsparcie to jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu – nie tylko
pozwala zachować opłacalność produkcji rolnej,
ale przekłada się również (w dłuższej perspektywie czasowej) na jej zwiększenie, stąd rosnąca
popularność tego programu. W pierwszym roku naboru (2015) do ARiMR wpłynęło 3 313
wniosków o przyznanie pomocy, dwa lata później – 4 903,
w 2018 r. – 5 411; w 2019 r. było ich już ponad 7 tys. Natomiast w 2020 r., mimo pandemii,
zdecydowało się ubiegać o wsparcie ponad 5 tys. wnioskodawców.

Wsparcie mogą otrzymać osoby, które m.in.:
 w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat;
 posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy
od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
 posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 ha;
 rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie
wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
 posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w
przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro;
 przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.
Premia musi w całości zostać przeznaczona na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie
do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70% premii należy
zainwestować w środki trwałe. Środki będą wypłacane w dwóch ratach:
 120 tys. zł – na wniosek o płatność pierwszej raty pomocy, po spełnieniu przez
młodego rolnika określonych warunków;
 30 tys. zł – na wniosek o płatność drugiej raty pomocy, po realizacji biznesplanu.
Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Można je będzie składać drogą
elektroniczną, osobiście lub przesłać pocztą.
Restrukturyzacja małych gospodarstw

Od 31 marca do 29 maja 2021 r. można składać wnioski o wsparcie na „Restrukturyzację
małych gospodarstw”. Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020, a tegoroczny
nabór jest dziewiątym z kolei.


O wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co
najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w
zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa
musi być mniejsza niż 13 tys. euro.
Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS-ie, jak i w ZUS-ie. Nie ma również
zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod
jednym warunkiem – dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej
25 proc. całości dochodów lub przychodów.
O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących
programów wsparcia: „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, „Modernizacja gospodarstw
rolnych”, „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”, „Wdrażanie lokalnych strategii
rozwoju” objętych PROW 2007-2013, a także „Modernizacja gospodarstw rolnych”; „Premia
na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”, „Premie dla młodych rolników” w ramach PROW
2014-2020.
Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel
60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach:
 80 proc. (48 tys. zł) – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu
pomocy;
 20 proc. (12 tys. zł) – po prawidłowej realizacji biznesplanu.
Wsparcie można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do
sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc.
otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki.
Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli; nabycie nowych
maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, stada
podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków
użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.


Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku
małżonków może ją otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne,
czy odrębne gospodarstwa.
Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego Agencji właściwego ze
względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście, przesyłką
rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem
skrzynki podawczej ePUAP.

Rusza sezon uzdrowiskowy na tężni. Są niespodzianki!

Od najbliższego weekendu, kiedy oficjalnie powitamy kalendarzową wiosnę, uruchomiona zostanie radlińska teżnia. W tym sezonie została ona zaopatrzona w solankę z Ustronia. To nie jedyne nowości. Na miejscu zamontowano nowe urządzenia dla dzieci, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami.

Huśtawka integracyjna na tężni w Radlinie

Tuż za obiektem tężni, na istniejącym placu zabaw, zamontowano dwa nowe, ale bardzo ważne urządzenia. Huśtawka i piaskownica integracyjne. Dlaczego integracyjne? Zarówno huśtawka jak i piaskownica są dostosowane do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami , m.in. poruszających się na wózku. Sprzęt jest w pełni atestowany i zaprojektowany tak, aby bez problemu skorzystać z nich mogły dzieci z niepełnosprawnościami. Choć rzecz jasna nie tylko – stąd właśnie ich „integracyjność”. Urządzenie przeznaczone do huśtania wyposażone jest w specjalne zabezpieczenia, dzięki którym dzieci nie wypadną z huśtawki, zaś piaskownica umiejscowiona jest nie przy samej ziemi (jak zazwyczaj) ale na „nogach”, przypominających nieco nogi od stołu. Dzięki czemu każde dziecko, również poruszające się na wózku, będzie mogło podjechać pod to urządzenie i cieszyć się wspólną zabawą z innymi dziećmi.

Piaskownica integracyjna

Sama tężnia w tym sezonie zaopatrzona została w solankę pochodzącą z pobliskiego Ustronia. To kolejne urozmaicenie oferty rekreacyjnej – mieliśmy w przeszłości Radlinie już solankę z Rabki, Ciechocinka czy Zabłocia.
Tradycyjnie dla kuracjuszy przygotowano miejsca postojowe, oddalone od tężni ok 300 metrów.



Z uwagi na wciąż panujący reżim sanitarny, prosimy o stosowanie się do zaleceń dotyczących bezpieczeństwa w dobie pandemii koronawirusowej.

Radlin wśród „miast dobrego życia”. Wciąż dobre perspektywy, mimo koronawirusa

Dobre warunki życia, dobra sytuacja finansowa i dobre perspektywy mimo pandemii – tak w skrócie Polski Instytut Ekonomiczny pisze o 63 małych miastach w Polsce, które zbadał i określił mianem „miast dobrego życia”.
Wśród nich tylko trzy miasta z województwa śląskiego. W tym Radlin.

Polski Instytut Ekonomiczny, jedna z najstarszych w Polsce organizacji zajmujących się tematyką gospodarczą (od 1928 roku) cyklicznie publikuje swoje raporty badawcze, również w temacie rozwoju małych i średnich miast. Tego właśnie dotyczył raport „Scenariusze rozwoju małych miast”, w którym znalazł się ważny fragment dotyczący Radlina.
Instytut w ramach badań wytypował trzy grupy małych miast, pod kątem ich potencjału rozwojowego. W pierwszej grupie znalazły się miasta potrzebujące impulsu rozwojowego. W drugim – miasta nie wykorzystujące swej szansy. Zaś w trzeciej, nazwanej „miastami dobrego życia”, znalazły się tzw. „miasta wielofunkcyjne”, miasta o dobrym potencjale turystycznym lub miasta aglomeracyjne. W województwie śląskim w grupie „miast dobrego życia” znalazły się trzy miejscowości Kuźnia Raciborska, Radzionków i… Radlin.

Jak czytamy w raporcie grupa miast, wśród których znalazł się Radlin „charakteryzuje się wysoką przedsiębiorczością, czego przejawem jest wysoki wskaźnik udziału osób prowadzących działalność gospodarczą na 1000 mieszkańców w wieku produkcyjnym, wysoka średnia wartość wskaźnika podmiotów na 1000 mieszkańców w wieku produkcyjnym i małe jego zróżnicowanie oraz wysoki średni wskaźnik udziału firm kreatywnych w liczbie nowo zarejestrowanych (przy małym odchyleniu standardowym i współczynniku zmienności).” Oprócz tego „miasta dobrego życia” najczęściej mogą pochwalić „wysokim poziomem wykorzystania funduszy UE”.

Mimo pozytywnej charakterystyki, miasta z tej grupy badanej mierzą się z problemem niekorzystnej sytuacji demograficznej. Dostrzega się w tej grupie również duży stopień korzystania z pomocy społecznej.

Autorzy badania oprócz próby charakterystyki miejscowości, stworzyli również scenariusze rozwoju dla każdej z grupy miast. I tak dla „miast dobrego życia” autorzy zalecają m.in. inwestycje które pobudzą rozwój ekonomiczny w warunkach malejącej liczby mieszkańców i starzenia się demograficznego. Co ciekawe sam przyrost naturalny autorzy określają jako mniej istotny, wskazując na pierwszym planie na potrzebę migracji do tych miast nowych pracowników. W tym celu ważnym mają okazać się „czynniki zachęcające do osiedlenia się w małych miastach (poprawa jakości życia, atrakcyjny rynek pracy i dobra dostępność komunikacyjna do metropolii)”.

– Rozwój gospodarczy będzie wynikał przede wszystkim z przedsiębiorczości mieszkańców, ale może mu sprzyjać również wzrost nakładów inwestycyjnych w sektorze publicznym – piszą autorzy raportu.

Jako jedne z ważniejszych przemian społecznych w tych miejscowościach, autorzy wymieniają „wzrost świadomości społecznej” zwłaszcza w kwestii „poziomu identyfikacji terytorialnej oraz świadomości ekologicznej”.

Pojawia się również ciekawa rekomendacja autorów wobec miast takich jak Radlin, Radzionków, czy Kuźnia Raciborska: „miastom dobrego życia zaleca się działania koncentrujące się na podnoszeniu jakości życia w mieście, tworzenie pozytywnego wizerunku miasta oraz tworzenie polityki migracyjnej zachęcającej do migracji powrotnych oraz przyjmowania najbardziej przydatnych z punktu widzenia potrzeb lokalnego rynku obcokrajowców”

Link do raportów:

https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2019/12/PIE-Raport_scenariusze_male.pdf

https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/01/PIE-Male_miasta.pdf

ARiMR: wnioski w ramach PROW 2014-2020

Wnioski o pomoc złożone w ramach PROW 2014 – 2020 i pozostawione bez
rozpatrzenia w związku z covid19 muszą być niezwłocznie uzupełnione

Trwają prace legislacyjne nad zmianą przepisów dotyczących biegu postępowań
prowadzonych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wprowadzonych
w związku z pandemią Covid-19.
Wprowadzone w kwietniu 2020 r. przepisy pozwalały m.in. na:

  • pozostawienie wniosku bez rozpoznania po uprzednim wezwaniu wnioskodawcy do
    przedstawienia dowodów na spełnienie warunków otrzymania wsparcia,
  • przywrócenie terminu w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy.
    Oba zapisy dotyczyły wniosków, których niekompletność wynikała z ograniczeń związanych
    z trwającą pandemią.

Nowelizacja przewiduje wprowadzenie określonego terminu na dopełnienie formalności –
obecnie można to zrobić w dowolnym czasie, a po wejściu w życie znowelizowanych
przepisów termin na uzupełnienie braków będzie ściśle określony i po jego upływie wniosek
pozostanie bez rozpatrzenia. W związku z tym Agencja prosi o niezwłoczne skompletowanie
wymaganej dokumentacji, w tym zwłaszcza wszelkiego rodzaju opinii, zaświadczeń i decyzji
wydawanych przez organy administracji publicznej, tak aby skutecznie uzupełnić wszystkie
braki we wniosku.

Więcej informacji:

https://www.arimr.gov.pl/pomoc-unijna/prow-2014-2020/wazne-informacje-dla-wnioskodawcow.html

Projekt nowelizacji dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12342205/katalog/12755544#12755544

ARiMR przypomina – wypalanie traw grozi utratą dopłat

Z nastaniem przedwiośnia rośnie zagrożenie pożarowe związane z wypalaniem
traw. Warto przypomnieć, że proceder ten jest niezgodny z prawem i grożą za
niego surowe sankcje karne oraz cofnięcie dopłat wypłacanych przez ARiMR.
Jak groźny jest pożar łąk, można było przekonać się wiosną ubiegłego roku, kiedy
płonęły tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a akcja gaśnicza trwała
kilkanaście dni. Mimo że od wielu lat ARiMR, Straż Pożarna i inne instytucje
przestrzegają przed wypalaniem traw, co roku znajdują się osoby, które lekceważąc
te apele, za nic mają stwarzanie bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi
oraz zwierząt i niszczenie środowiska naturalnego.
Pozytywne skutki wypalania traw to mit
Wbrew obiegowej opinii wypalanie nie powoduje bujniejszego odrostu traw. Nie
poprawia też jakości gleby. Co więcej, w znacznym stopniu obniża wartość plonów.
Po przejściu pożaru gleba staje się jałowa i potrzebuje nawet kilku lat, aby powrócić
do stanu sprzed kataklizmu.
Pożar jest tragiczny w skutkach dla całego ekosystemu – zniszczona zostaje nie
tylko warstwa życiodajnej próchnicy, giną również zwierzęta. Podpalanie traw bywa
często przyczyną pożarów lasów i zabudowań gospodarczych, w których życie tracą
także ludzie.
Surowe kary – grzywna a nawet więzienie
Zakaz wypalania traw określony został w Ustawie o ochronie przyrody oraz w
Ustawie o lasach, a Kodeks wykroczeń przewiduje za to karę nagany, aresztu lub
grzywny, której wysokość może wynieść od 5 tys. do 20 tys. zł. Co więcej, jeśli w
wyniku podpalenia trawy dojdzie do pożaru, który sprowadzi zagrożenie utraty
zdrowia lub życia wielu osób albo zniszczenia mienia wielkich rozmiarów, wtedy
sprawca – zgodnie z zapisami Kodeksu karnego – podlega karze pozbawienia
wolności nawet do 10 lat.
Wypalanie traw to też ryzyko utraty dopłat
Oprócz wspomnianych sankcji wypalającemu grożą również dotkliwe kary, które
nakładać może Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zakaz wypalania

gruntów rolnych jest jednym z warunków, których rolnicy zobligowani są
przestrzegać, aby móc ubiegać się o płatności bezpośrednie oraz płatności
obszarowe w ramach PROW 2014-2020. W przypadku jego złamania ARiMR może
nałożyć na rolnika karę finansową zmniejszającą wszystkie otrzymywane przez niego
płatności o 3 proc. W zależności od stopnia winy, może zostać ona obniżona do 1
proc. bądź zwiększona do 5 proc. Jeszcze wyższe sankcje przewidziane są dla tych,
którzy świadomie wypalają grunty rolne – muszą oni liczyć się z obniżeniem płatności
nawet o 25 proc. Agencja może również pozbawić rolnika całej kwoty płatności
bezpośrednich za dany rok, jeśli stwierdzone zostanie uporczywe wypalanie przez
niego traw.

Turnusy rehabilitacyjne w KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że zostaje wznowiona rehabilitacja lecznicza w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS.

Pierwsze turnusy rehabilitacyjne rozpoczną się 18 marca 2021 r.

Informujemy, iż warunkiem rozpoczęcia rehabilitacji leczniczej jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2, wykonany nie wcześniej niż 4 dni przed terminem rozpoczęcia turnusu rehabilitacyjnego.

Na badania należy zabrać dokument tożsamości ze zdjęciem. Wykonanie testu jest bezpłatne.

Pamiętaj!

Jeśli jesteś lub przebywasz z osobą na kwarantannie albo w izolacji – pozostań w domu!

Komunikat KRUS – Zasiłek opiekuńczy przedłużony!

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że do 14 marca 2021 r. wydłużony został okres, za który przysługuje zasiłek opiekuńczy dla ubezpieczonego rolnika/domownika.

Zasiłek opiekuńczy przysługuje na dotychczasowych zasadach – w przypadku zamknięcia
z powodu COVID-19 żłobka/przedszkola/szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza
dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna
z powodu COVID-19 – ubezpieczonym rolnikom i domownikom – z powodu konieczności
osobistego sprawowania opieki nad:
 dzieckiem w wieku do ukończenia 8 lat,
 dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o
niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zasiłek opiekuńczy przysługuje w przypadku, gdy placówki są zamknięte ze względu
na COVID-19, oraz w sytuacji, gdy placówka, która wznowiła naukę/opiekę stacjonarną,
zostanie zamknięta lub jej funkcjonowanie, mimo że jest otwarta, zostanie ograniczone
ze względu na nieprzewidziane zamknięcie klasy, oddziału, a więc w przypadku, gdy nie
będzie możliwości zapewnienia opieki ww. dzieciom i osobom niepełnosprawnym.
Nie zmieniły się zasady występowania o dodatkowy zasiłek opiekuńczy, który przyznawany
jest na wniosek.
Jeżeli we wniosku o zasiłek opiekuńczy złożonym przed wejściem w życie nowych przepisów
wskazano okres opieki nad dzieckiem po 28 lutego 2021 r. i spełnione zostały pozostałe
warunki niezbędne do uzyskania prawa do tego zasiłku, to prawo do tego zasiłku zostanie
przyznane na wskazany we wniosku okres opieki (nie dłużej niż do 14 marca 2021 r.) bez
konieczności ponawiania wniosku.
Nie zmieniły się także zasady przysługiwania zasiłku opiekuńczego. Zasiłek ten nie
przysługuje, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić dziecku opiekę (np. jest
bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego).
Zasiłek opiekuńczy za każdy dzień opieki wynosi 1/30 kwoty emerytury podstawowej. Od
dnia 01 marca 2021 r. emerytura podstawowa wynosi 1013 zł 63 gr. Wobec powyższego
za każdy dzień sprawowania opieki nad dzieckiem po dniu 28 lutego 2021 r. zasiłek
opiekuńczy przysługuje w kwocie 33 zł 79 gr za jeden dzień opieki.

Waloryzacja świadczeń wypłacanych przez KRUS od dnia 1 marca 2021 r.

Waloryzacja świadczeń wypłacanych przez KRUS od dnia 1 marca 2021 r.
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od dnia 1 marca 2021 r. kwoty
świadczeń emerytalno-rentowych przysługujących do 28 lutego 2021 r. podlegają podwyższeniu
wskaźnikiem waloryzacyjnym wynikającym z ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, wynoszącym 104,24%, nie mniej niż o kwotę 50
zł.
W związku z tym Prezes KRUS komunikatem z dnia 15 lutego 2020 r. ogłosił, że kwota rolniczej
emerytury podstawowej od dnia 1 marca 2021 r. wynosi 1.013 zł 63 gr (wzrost o 4,24%).
Waloryzacja emerytur i rent rolniczych od 1 marca 2021 r. polega na przemnożeniu kwoty emerytury
podstawowej wynoszącej 1.013 zł 63 gr przez wskaźnik wymiaru ustalony indywidualnie dla każdego
świadczenia, nie mniej niż o kwotę 50 zł.
W taki sposób od dnia 1 marca 2021 r. zostaną podwyższone (zwaloryzowane) wszystkie emerytury
i renty rolnicze wypłacane na dzień 28 lutego 2021 r. Jeżeli w wyniku podwyżki (waloryzacji)
wysokość świadczenia będzie niższa od kwoty najniższej emerytury pracowniczej (od 1 marca 2021
r. 1.250,88 zł) – Kasa podwyższy je z urzędu do kwoty 1.250,88 zł.
Do kwoty 1.250,88 zł nie zostaną podwyższone:
a) emerytury przyznane na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników
(tzw. wcześniejsze emerytury rolnicze),
b) świadczenia, których wypłata została zawieszona stosownie do art. 28 lub 34 ustawy
o ubezpieczeniu społecznym rolników, tj. w związku z prowadzeniem działalności rolniczej lub
osiąganiem przychodów z tytułu zatrudnienia,
c) emerytury i renty z ubezpieczenia pobierane w zbiegu z emeryturą lub rentą z innego
ubezpieczenia społecznego, jeżeli suma tych świadczeń przekracza kwotę najniższej emerytury
pracowniczej (dotyczy również pobierania jednocześnie emerytur z ZUS i KRUS), z wyjątkiem renty
rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną,
d) emerytury i renty wypłacane w wysokości pro-rata.
Od dnia 1 marca 2021 r. – do kwoty 1.250,88 zł – wzrasta kwota rodzicielskiego świadczenia
uzupełniającego.
Od dnia 1 marca 2021 r. ponownemu obliczeniu z urzędu ulegają świadczenia uzupełniające dla osób
niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Łączna kwota świadczeń pieniężnych finansowanych
ze środków publicznych wraz z kwotą wypłacaną przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw
emerytalno-rentowych wraz ze świadczeniem uzupełniającym nie może przekroczyć kwoty 1.772,08
zł miesięcznie.
Od dnia 1 marca 2021 r. ponownemu obliczeniu z urzędu ulegają świadczenia wyrównawcze dla
działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych. Łączna
kwota emerytury/renty rolniczej (z uwzględnieniem nowej kwoty dodatku równego różnicy między
kwotą świadczeń przyznanych przez państwa członkowskie UE/EFTA, a najniższą emeryturą
w Polsce) oraz świadczeń przyznanych przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw emerytalno- rentowych wraz ze świadczeniem wyrównawczym nie może przekroczyć kwoty 2.501,76
zł miesięcznie.
Od 1 marca 2021 r. wzrastają również kwoty dodatków/świadczeń przysługujących do emerytur
oraz rent i wyniosą:
 dodatek pielęgnacyjny – 239 zł 66 gr,
 dodatek dla inwalidy wojennego uznanego za całkowicie niezdolnego do pracy i do
samodzielnej egzystencji – 359 zł 49 gr,
 dodatek kombatancki – 239 zł 66 gr,
 dodatek za tajne nauczanie – 239 zł 66 gr,
 ryczałt energetyczny – 179 zł 81 gr,
 dodatek kompensacyjny – 35 zł 95 gr,
 dodatek dla sieroty zupełnej – 450 zł 44 gr,
 świadczenie pieniężne przysługujące byłym żołnierzom górnikom – 239 zł 66 gr,
 świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz
osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR – max 239 zł 66 gr,
 dodatek pieniężny dla inwalidy wojennego – 917 zł 58 gr.
WAŻNE:
Decyzje o podwyższeniu świadczeń od 1 marca 2021 r. (czyli tzw. waloryzacyjne) zostaną
wysłane w kwietniu br. wraz z decyzjami o przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia
pieniężnego.
Przewiduje się, że waloryzacją emerytur i rent od 1 marca 2021 r. objętych zostanie około 1,09 mln
emerytów i rencistów.
Więcej informacji na temat waloryzacji emerytur i rent od 1 marca 2021 r. można uzyskać na stronie
internetowej: www.krus.gov.pl/zadania-krus/swiadczenia/swiadczenia-z-ubezpieczenia-emerytalno-
rentowego/waloryzacja-emerytur-i-rent-rolniczych/  lub w każdej jednostce organizacyjnej KRUS.
Podstawa prawna – ustawa z dnia 21 stycznia 2021 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 353).