Premie dla młodych rolników i restrukturyzacja małych gospodarstw – wnioski do 30 czerwca

Termin przyjmowania wniosków w ramach dwóch poddziałań finansowanych z budżetu PROW 2014-2020 z ostał wydłużony o miesiąc. Do 30 czerwca o bezzwrotną premię mogą ubiegać się młodzi rolnicy, a także osoby zainteresowane restrukturyzowaniem małych gospodarstw.

Premie dla młodych rolników – kto może ubiegać się o pomoc?

O „Premie dla młodych rolników” mogą ubiegać się osoby, które m.in. w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat, posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy. Wnioskujący powinni być właścicielami gospodarstwa rolnego o powierzchni co najmniej 1 hektara. Muszą też prowadzić działalność rolniczą – nie wcześniej jednak niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Młody rolnik powinien również posiadać lub utworzyć – najpóźniej w ciągu 9 miesięcy od otrzymania decyzji o przyznaniu pomocy – gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. euro do 150 tys. euro. Powierzchnia takiego gospodarstwa powinna być równa co najmniej średniej powierzchni gospodarstwa w kraju (w 2020 roku było to 11,04 ha), a w województwach o średniej powierzchni gospodarstwa niższej od średniej krajowej powinna osiągnąć wielkość średniej wojewódzkiej. Innym warunkiem, który rolnik musi spełnić jest przedłożenie biznesplanu dotyczącego rozwoju gospodarstwa.

Restrukturyzacja małych gospodarstw – dla kogo wsparcie?

O wsparcie finansowe na „Restrukturyzację małych gospodarstw” może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Bardzo ważne jest to, by wielkość ekonomiczna gospodarstwa nie przekraczała 13 tys. euro. Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS-ie, jak i w ZUS-ie. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej i pracy na etacie. Trzeba natomiast spełnić jeszcze inny warunek – przychody z działalności rolniczej muszą stanowić co najmniej 25 proc. wszystkich przychodów.

Wysokość premii

W ramach premii dla młodych rolników można otrzymać 150 tys. zł. Środki te będą wypłacane w dwóch ratach na wniosek rolnika (120 tys. zł po spełnieniu warunków do przyznania pomocy, 30 tys. zł po realizacji biznesplanu). Natomiast rolnik starający się o pomoc finansową na restrukturyzację gospodarstwa może uzyskać 60 tys. zł bezzwrotnej premii – również wypłacanej w dwóch ratach na wniosek rolnika (48 tys. zł po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy, 12 tys. zł po prawidłowej realizacji biznesplanu).

Na co przeznaczyć wsparcie?

Obie premie muszą zostać w całości przeznaczone na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. W przypadku młodych rolników min. 70 proc. pomocy należy zainwestować w środki trwałe, natomiast jeśli chodzi o właścicieli małych gospodarstw jest to min. 80 proc. Przyznane przez ARiMR wsparcie można wydać np. na przebudowę lub remont budynków czy kupno nowych maszyn. Premie można wykorzystać na zakup gruntów, stada podstawowego zwierząt czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.

Gdzie składać wnioski?

Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego ARiMR właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście np. korzystając z wrzutni, przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie – za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP.

Zainteresowanie pomocą

Dotychczas, w ramach PROW 2014-2020, ARiMR przyznała premie blisko 25 tys. młodych rolników, którzy otrzymali w sumie ok. 3 mld zł; z kolei z pomocy na restrukturyzację małych gospodarstw skorzystało 45 tys. osób – otrzymały one łącznie ponad 2,7 mld zł.

Powstaje nowy profil rehabilitacji dla rolników po przebytej chorobie COVID-19

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego opracowała i wdraża nowy profil rehabilitacji, w związku z trwającą epidemią i zapotrzebowaniem na rehabilitację leczniczą, która jest kierowana do pacjentów po przebytej chorobie COVID-19.

Rehabilitacja u osób po przebytej chorobie COVID-19 staje się priorytetowym wyzwaniem zdrowotnym w dobie pandemii spowodowanej chorobą. Systemy zabezpieczenia społecznego w kraju i na świecie stoją przed ważnym zadaniem polegającym na wzmocnieniu działań polegających na odzyskaniu zdrowia ubezpieczonego oraz jego powrotu do pracy.

Celem nowego programu rehabilitacji jest:

  • Wzmocnienie systemu oddechowego,
  • Remisja choroby w przypadku ozdrowieńców,
  • Poprawę wydolności wysiłkowej, krążeniowej i sprawności oddechowej,
  • Wzmocnienie siły mięśniowej i ogólnej sprawności fizycznej,
  • Poprawa kondycji psychofizycznej,
  • Poprawa stanu funkcjonalnego i jakości życia,
  • Wsparcie zdrowia psychicznego.

Osobami, które będą mogły skorzystać z rehabilitacji będą rolnicy w wieku aktywności zawodowej, u których wystąpią wskazania medyczne do rehabilitacji ogólnoustrojowej po przebytej chorobie COVID-19.

Główne kryteria, decydujące o skierowaniu na rehabilitację to:

  • Rehabilitacja post COVID w CRR KRUS powinna być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania,
  • Warunkiem przyjęcia na rehabilitację jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-Cov-2,
  • Osoby w wieku aktywności zawodowej,
  • Osoby spełniające warunki ustawowe do skierowania na rehabilitację leczniczą.

Rehabilitacja lecznicza będzie realizowana w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Jedlcu i Szklarskiej Porębie. Czas trwania turnusu będzie wynosił 21 dni.

Komunikat KRUS – Zasiłek opiekuńczy przedłużony

Na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla ubezpieczonego w KRUS został przedłużony do 23 maja 2021 r.

Zasiłek opiekuńczy przysługuje na dotychczasowych zasadach – w przypadku zamknięcia z powodu Covid-19 żłobka/przedszkola/szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko, albo niemożności sprawowania opieki przez nianię lub dziennego opiekuna z powodu Covid-19 – ubezpieczonym rolnikom i domownikom – z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad:

  • dzieckiem w wieku do ukończenia 8 lat;
  • dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem
    o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

Zasiłek opiekuńczy przysługuje w przypadku, gdy placówki są zamknięte ze względu na Covid-19, oraz w sytuacji, gdy placówka, która wznowiła naukę/opiekę stacjonarną zostanie zamknięta lub jej funkcjonowanie, mimo, że jest otwarta, zostanie ograniczone ze względu na nieprzewidziane zamknięcie klasy, oddziału, a więc w przypadku, gdy nie będzie możliwości zapewnienia opieki ww. dzieciom i osobom niepełnosprawnym.

Również nie zmieniły się zasady występowania o dodatkowy zasiłek opiekuńczy, który przyznawany jest na wniosek.

Jeżeli we wniosku o zasiłek opiekuńczy złożony przed wejściem w życie nowych przepisów wskazano okres opieki nad dzieckiem po 9 maja 2021 r. i spełnione zostały pozostałe warunki niezbędne do uzyskania prawa do tego zasiłku, to prawo do tego zasiłku zostanie przyznane na wskazany we wniosku okres opieki (nie dłużej niż do 23 maja 2021 r.) bez konieczności ponawiania wniosku.

Informujemy, iż nie zmieniły się zasady przysługiwania zasiłku opiekuńczego. Zasiłek ten nie przysługuje, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić dziecku opiekę (np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego).

Zapraszamy na spotkanie dot. Strategii Rozwoju

19 maja br. (tj. środa) o godz. 17.00 zaplanowaliśmy zarówno dla mieszkańców naszego Miasta jak i wszystkich osób zainteresowanych otwarte spotkanie konsultacyjne zorganizowane poprzez platformę elektroniczną.

Aby wsiąść udział w spotkaniu, wystarczy kliknąć 19.05 maja (środa) po godzinie 17.00 na link: https://us02web.zoom.us/j/89456050370?pwd=TW1CKzJ1NXZ4a3Nib1hodnRNa0ZOZz09

Serdecznie zapraszamy!!!

Raz jeszcze zachęcamy do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych oraz zgłaszania uwag do projektu Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Radlin do roku 2030.

Osoby zainteresowane tematyką objętą zakresem konsultacji mogą składać uwagi 9 czerwca 2021 r.:

– poprzez formularz elektroniczny: https://plan.radlin.pl/szrmr/

– formularz tradycyjny, który należy złożyć lub wysłać (decyduje data wpływu do 9.06.2021 roku) w kancelarii Urzędu Miasta Radlin, ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin; mailowo: referatrozwoju@radlin.pl.

Po zakończeniu konsultacji sporządzone zostanie sprawozdanie z ich przebiegu i wyników. Pełna dokumentacja ogłoszenia dostępna jest pod adresem: https://miasto.radlin.pl/ogloszenie-o-konsultacjach…/

Przygotowujemy nową Diagnozę Problemów Społecznych – prośba o wypełnienie ankiety

Oficyna  Profilaktyczna z Krakowa na zlecenie miasta Radlin realizuje „Diagnozę problemów społecznych”, na potrzeby utworzenia „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Radlin”. W związku z tym prosimy o uzupełnienie ANONIMOWEJ ANKIETY, która posłuży przygotowaniu istotnych dokumentów dla naszego Miasta, służących rozwiązywaniu problemów z jakimi borykają się mieszkańcy, a także zaplanowaniu odpowiednich działań profilaktycznych.

Poprzez przygotowany specjalny link, wszyscy mieszkańcy mają możliwość wypełnienia anonimowej ankiety bezpiecznie w swoim domu. Ankietę można wypełnić za pośrednictwem telefonu komórkowego, komputera, czy innych urządzeń elektronicznych, które posiadają dostęp do Internetu. Wystarczy kliknąć w link, odpowiedzieć na kilka pytań,
a następnie kliknąć „wyślij”.

https://radlinmieszkancy.webankieta.pl/

Uwaga! Utrudnienia na ul. Hubalczyków!

22 maja 2021 (sobota) wykonawca przebudowy wiaduktu, firma PRIUM Gliwice, przystąpi do ułożenia nawierzchni asfaltowej na nowym wiadukcie. Rozpoczęcie prac planowane jest na godzinę ok 7.00 – 8.00, zaś zakończenie na ok. godz. 15.00.

W związku z tym od godz. 7.00 do 16.00 zamknięty będzie wlot w ul. Hubalczyków. Dojazd do posesji położonych przy tej ulicy będzie możliwy dzięki uprzejmości prezesa i zarządu ogródków działkowych „Malina” (wjazd przez bramę od strony parkingu przy ul. Rybnickiej).
Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności !

Raport o stanie miasta za 2020 rok

Na stronie https://miasto.radlin.pl/raport/ opublikowany został Raport o stanie miasta Radlin za 2010 rok. Jego treść obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w poprzednim roku, a w szczególności w zakresie inwestycji, ochrony środowiska, polityki społecznej czy edukacji. Zawiera również informacje na temat stanu realizacji polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu miasta.

Jest to już trzeci dokument z cyklu raportów o stanie miasta Radlin (po wydaniu dotyczącym lat 2018 i 2019), dlatego w wielu miejscach pojawiły się dane porównujące poszczególne lata w naszym mieście.

W dniu 25 maja w Miejskim Ośrodku Kultury w Radlinie odbędzie się Sesja Rady Miejskiej, w ramach której zaplanowana jest debata nad raportem o stanie gminy.
Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym w debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy gminy mogą zabierać głos. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos, składa do Przewodniczącej Rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób. Zgłoszenie należy dostarczyć do Urzędu Miasta do 24 maja, do godz. 15.30.
W załączeniu udostępniamy przykładowy wzór listy osób popierających zgłoszenie.

Opady w regionie: sytuacja w Radlinie opanowana

Po wczorajszych (13.05.2021) intensywnych opadach w wielu miejscach w powiecie wodzisławskim doszło do silnych podtopień.
Starosta Wodzisławski ogłosił na terenie powiatu alarm przeciwpowodziowy.
Sytuacja w Radlinie, mimo wielu miejscowych podtopień, nie należała do najgorszych i pozostawała pod kontrolą.
W większości nadmiar wody zebrał się na terenach zielonych, w sąsiedztwie cieków, m.in. na ul. Kostki-Napierskiego, Młyńskiej, Wypandów, czy Rydułtowskiej, gdzie zalane zostało trawiaste boisko.

ul. Rydułtowska

W centrum woda zebrała się w kilku miejsach na jezdni m.in. na ul. Korfantego, Rogozina (przy Sportowej Szkole Podstawowej), czy ul Orkana (przy Bibliotece) nie powodując jednak dłuższych problemów komunikacyjnych. Woda „stanęła” również w Parku im. L. Zarzeckiego (na tamtejszym placu zabaw).W większości przypadków jednak sprawnie zadziałała kanalizacja deszczowa, dzięki czemu miejsca takie jak „Szluchta”, czy tereny wokół placówek oświatowych nie były zagrożone.

Służby pracowały cały czas do późnych godzin, głównie pompując wodę z piwnic poszczególnych domów. Jak podaje strona Powiatu Wodzisławskiego , do państwowej Straży Pożarnej wpłynęło ponad 500 zgłoszeń o zalanych domostwach na terenie całego powiatu.

Serdeczne podziękowania dla wszystkich służb za szybką i sprawną akcję – dla strażaków Państwowej Straży Pożarnej, strażakom-ochotnikom z lokalnych jednostek OSP, policji i straży miejskiej.