PSZOK w najbliższy wtorek – od 9.00

Informujemy, że w najbliższy wtorek (24.01.2023) Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w Radlinie wyjątkowo będzie czynny od godz. 9.00.

Wysokość zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń emerytalno-rentowych w 2023 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 stycznia 2023 r. pobiera zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego na zasadach analogicznych jak w roku 2022.

Od świadczeń nieprzekraczających kwoty 2.500 zł miesięcznie zaliczka na podatek dochodowy wynosi 0 zł, ponieważ przychód z takich świadczeń mieści się w kwocie wolnej od podatku (tj. 30.000 zł rocznie).

Od emerytur i rent przekraczających 2.500 zł miesięcznie zaliczka wynosi 12% świadczenia uzyskanego w danym miesiącu i jest pomniejszana o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek tj.o 300 zł


Wyjątkiem są świadczenia osób, które wystąpiły o niepomniejszanie zaliczki o kwotę zmniejszającą podatek, bowiem w ich przypadku zaliczka wynosi 12% świadczenia.


Kasa zwraca uwagę, że od 1 stycznia 2023 r., na wniosek emeryta/rencisty, może pomniejszać zaliczkę o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek tj. odpowiednio o 150 zł lub o 100 zł.


Świadczeniobiorca, który uzna, że korzystniejsze dla niego byłoby pomniejszanie zaliczki
o takie kwoty, bowiem wówczas zminimalizowana zostanie wysokość nadpłaty lub niedopłaty podatku w rozliczeniu rocznym (dotyczy osób pobierających drugą emeryturę z ZUS lub/i osiągających inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych np. z tytułu zatrudnienia), powinien złożyć oświadczenie o pomniejszanie zaliczki o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek. Oświadczenie takie można złożyć nie więcej niż trzem płatnikom.

Jeżeli dochód ze świadczeń emerytalno-rentowych przekroczy 120 tys. zł (sumując narastająco świadczenia wypłacone od początku roku) – zaliczka będzie wynosiła 32% kwoty przekroczenia minus 300 zł.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń podlegających oskładkowaniu nadal wynosi 9% kwoty świadczenia.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2561 ze zm.)

Wykaz nieruchomości do oddania w dzierżawę (ul. Rybnicka)

BURMISTRZ RADLINA informuje, że zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899) na stronie internetowej www.radlin.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Radlin przy ul. J. Rymera 15 wywieszony został na okres 21 dni wykaz nieruchomości położonej w Radlinie przy ul. Rybnickiej przeznaczonej do oddania w dzierżawę.

Do pobrania:

Porządek obrad LVIII sesji VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie

Porządek obrad

LVIIIsesji VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie

w dniu 24 stycznia 2023 r. (godz. 14.30)

  1. Otwarcie sesji.
  2. Omówienie stanu zaopatrzenia Miasta w energię elektryczną, cieplną, paliwa gazowe oraz wodę i usługi kanalizacyjne. Omówienie działalności w zakresie ochrony środowiska i przyrody w Mieście. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej i zaproszeni goście: JSW KOKS SA., Polska Grupa Górnicza S.A., Polska Grupa Górnicza S.A. Oddział Zakład Elektrociepłownie, JSW KOKS SA Oddział KKZ z siedzibą w Radlinie, Wodociągi – ESOX Spółka z o.o., Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział w Zabrzu Rejon Dystrybucji Gazu w Rybniku, PWiK Sp. z o.o., Spółdzielnia Mieszkaniowa „Marcel”, Spółdzielnia Mieszkaniowa „ROW”.
  3. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie rozpatrzenia skargi. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  4. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie rozpatrzenia skargi. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  5. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  6. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia nieodpłatnego wsparcia w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności dla osób objętych wieloletnim rządowym programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  7. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  8. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących niepubliczne kluby dziecięce na terenie Miasta Radlin. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  9. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu ustalanej dla obliczenia zwrotu kosztów jednorazowego przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz ich rodziców do placówek oświatowych. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  10. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Miasta Radlin. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  11. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Radlin obejmującej obszar w południowo-wschodniej części miasta ograniczonego ul. Napierskiego, ul. Rymera, ul. Korfantego, ul. Dworcową, ul. Rybnicką oraz linią kolejową i granicą z Wodzisławiem Śląskim (MP18). Ref. Grażyna Janeta, Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Inwestycji.
  12. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy Radlin. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  13. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Radlin w 2023 roku. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  14. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Radlin. Ref. Marcin Król, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ekologii.
  15. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w budżecie Miasta Radlin na rok 2023. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  16. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Miasta Radlin na lata od 2023 do 2035. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  17. Przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady Miejskiej za rok 2022: – Komisja Infrastruktury, – Komisja Budżetu, – Komisja ds. Społecznych, – Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. Ref. Przewodniczący poszczególnych Komisji.
  18. Przedstawienie planów pracy komisji Rady Miejskiej na rok 2023: – Komisja Infrastruktury, – Komisja Budżetu, – Komisja ds. Społecznych. Ref. Przewodniczący poszczególnych Komisji.
  19. Informacja z prac Rady Miejskiej między sesjami. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej.
  20. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji w dniach: 20 grudnia 2022 r. i 9 stycznia 2023 r.
  21. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Radlina między sesjami. Ref. Barbara Magiera, Burmistrz Radlina.
  22. Wolne głosy i wnioski, rozpatrzenie pism, które wpłynęły między sesjami.
  23. Zamknięcie sesji.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (27.01.2023)

Informujemy, że dniu 27 stycznia od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (26.01.2023)

Informujemy, że w dniu 26 stycznia 2023 od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (25.01.2023)

Informujemy, że w dniu 25 stycznia 2023 od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (24.01.2023)

Informujemy, że w dniu 24 stycznia od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Informacja o planowanym zgromadzeniu publicznym (23.01.2023)

Informujemy, ze dniu 23 stycznia od godziny 9.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109.2104/1, 4498/529, 4496/529, 4494/515, 4492/507, 4490/511, 4845/493, 5042/480, 4951/329, 5040/438, 4971/438, 4973/423, 4975/413, 4977/413, 5039/438, 4981/418, 5037/400, 5035/393, 5033/364, 5031/355, 5023/340, 5029/339, 5027/322, 5025/307, 5021/307, 5019/306, 5014/306, 5015/282, 3942/282, 3941/282, 5013/306, 8003/306, 8002/306, 2642/397, odbędzie się zgromadzenie publiczne.