Planujesz zainwestować w fotowoltaikę – od 22.04.2023 r. ruszyła 5 edycja programu Mój Prąd!

Program dopłat adresowany jest do osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną na własne potrzeby.

Mój Prąd 5.0 obok fotowoltaiki współfinansuje magazyny energii, HEMS, pompy ciepła oraz kolektory słoneczne. Dodatkowo wyróżniono 3 grupy Wnioskodawców uprawnionych do otrzymania dofinansowania.

Na jakie dofinansowanie można liczyć?

Wnioskujący mogą liczyć maksymalnie na 58 tys zł. W ramach projektu można otrzymać dotację w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych na wyszczególnione poniżej instalacje:

Instalacja/urządzenieKwota dotacji
mikroinstalacja fotowoltaicznado 6 000 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców)
mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowedo 7 000 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców)
do 3 000 zł (grupa 3 Wnioskodawców)
magazyn ciepłado 5 000 zł
gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/wodado 28 500 zł
pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie energetycznejdo 19 400 zł
pompa ciepła powietrze/wodado 12 600 zł
pompa ciepła powietrze/powietrzedo 4 400 zł
magazyn energii elektrycznejdo 16 000 zł
system zarządzania energią HEMS/EMSdo 3 000 zł
kolektory słoneczne c.w.u.do 3 500 zł

W Mój Prąd 5.0 liczą się wydatki poniesione od 01.02.2020 r.

Należy pamiętać, że rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data opłacenia pierwszej faktury lub paragonu imiennego). By otrzymać dofinansowanie inwestycja musi być zakończona. Za zakończenie przedsięwzięcia rozumie się przyłączenie mikroinstalacji i wszystkich pozostałych urządzeń wskazanych w wniosku o dofinansowane.

Mój Prąd a Czyste Powietrze

W programie Mój Prąd 5.0:

  • w odróżnieniu od Czystego Powietrza nie obowiązują kryteria dochodowe (w Czystym Powietrzu dochód roczny beneficjenta nie może przekroczyć 135 tys. zł),
  • o dotację mogą starać się także właściciele kotłów gazowych i innych źródeł ciepła,
  • można ubiegać się również o dofinansowanie magazynów energii i systemów HEMS/EMS, które pomagają w osiągnięciu autokonsumpcji energii elektrycznej oraz zwiększeniu oszczędności energetycznych /odpowiada głównie za zarządzanie energią z fotowoltaiki i przepływami energii elektrycznej między instalacją, magazynem energii oraz bieżącym zużyciem.

Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie rządowej https://mojprad.gov.pl/

Zgromadzenie publiczne (24.05.2023)

Informujemy, że 24 maja od godziny 7.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2642/397, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109 odbędą się zgromadzenia publiczne.

Zgromadzenie publiczne (23.05.2023)

Informujemy, że 23 maja od godziny 7.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2642/397, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109 odbędzie się zgromadzenie publiczne.

Zgromadzenie publiczne (22.05.2023)

Informujemy, że 22 maja od godziny 7.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2642/397, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109 odbędą się zgromadzenia publiczne.

Wyprzedaż kostki z pl. Radlińskich Olimpijczyków

Już niebawem centralny plac w mieście, czyli pl. Radlińskich Olimpijczyków zmieni swoje oblicze. Zgodnie z zapowiedziami pojawi się więcej zieleni, drzew, urządzeń parkowych. Przede wszystkim zaś zniknie „betonoza”. I to dosłownie.

W związku z tym miasto musi „pozbyć” się kostki brukowej z placu. W części zostanie wykorzystana na inne potrzeby (utwardzenie chodników, czy placów w innych miejscach). Jest jej jednak w tym miejscu tak wiele, że Zakład Gospodarki Komunalnej w Radlinie wystosował ofertę do mieszkańców.

W ten sposób można zakupić kostkę, która znajduje się na popularnym placu w cenie 15 zł za metr, niezależnie od koloru.

Warto jednak przyjrzeć się kolorystyce i poszczególnych kształtom kostki – w niektórych wypadkach układają się one w określone wzory, więc zakup musi być naprawdę przemyślany.

Na zgłoszenia ZGK w Radlinie czeka do połowy maja. Osoby zainteresowane powinny wypełnić odpowiedni wniosek:

Szczegóły pod numerem 32 4590203.

Zgromadzenie publiczne (19.05.2023)

Informujemy, że 19 maja od godziny 7.00 na działkach nr: 4536/419, 4534/420, 4532/428, 4530/428, 4528/429, 2642/397, 2127/98, 1920/9, 1926/9, 1335/9, 1337/6, 108, 109 odbędzie się zgromadzenie publiczne

Porządek obrad

LXIII sesji VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie

w dniu 25 kwietnia 2023 r. (godz. 14.30)

  1. Otwarcie sesji.
  2. Omówienie zadań realizowanych przez Spółkę SIM Śląsk Południe Sp. z o. o. z siedzibą w Bielsku -Białej z uwzględnieniem inwestycji w Gminie Radlin. Ref. Ewa Kucypera, Prezes Zarządu.
  3. Przedstawienie informacji na temat stanu świadczenia usług zdrowotnych na terenie Radlina. Wspieranie osób niepełnosprawnych z terenu Miasta. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie i zaproszeni goście. Ref. Małgorzata Mokrosz, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych.
  4. Przedstawienie sprawozdania z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie w tym raportu z realizacji „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Radlin na lata 2021-2027” za rok 2022 i potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz planów na przyszłość. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  5. Przedstawienie oceny zasobów i potrzeb pomocy społecznej. Ref. Krystyna Kryszewska, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.
  6. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie nabycia nieruchomości przy ul. Wiosny Ludów. Ref. Piotr Patała, Kierownik Referatu Gospodarki Nieruchomościami.
  7. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w budżecie Miasta Radlin na rok 2023. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  8. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Miasta Radlin na lata od 2023 do 2035. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  9. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania i wykupu. Ref. Waldemar Machnik, Skarbnik Miasta.
  10. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie poparcia apelu Rady Gminy Mszana dotyczącego sytuacji na rynku gazu. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  11. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie przekazania petycji według właściwości. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  12. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawieprzekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargi na uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi z 29 listopada 2022 r. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  13. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawieprzekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargi na uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi z 26 stycznia 2023 r. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  14. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargi na uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi z 10 lutego 2023 r. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  15. Podjęcie uchwały Rady Miejskiej w Radlinie w sprawieprzekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargi na uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi z 23 lutego 2023 r. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  16. Przyjęcie protokołów z poprzednich sesji w dniach: 24 marca 2023 r. i 28 marca 2023 r.
  17. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Radlina między sesjami. Ref. Barbara Magiera, Burmistrz Radlina.
  18. Informacja z prac Rady Miejskiej między sesjami. Ref. Gabriela Chromik, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Radlinie.
  19. Wolne głosy i wnioski – rozpatrzenie pism, które wpłynęły między sesjami.
  20. Zamknięcie sesji.

Rusza nabór zadań w V edycji Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego!

W dniach 18 kwietnia – 16 maja 2023 r. każdy mieszkaniec województwa może zgłosić swój pomysł i zdecydować na co przeznaczyć 5 mln złotych.

W tej edycji Budżetu Obywatelskiego na zadania miękkie (nieinwestycyjnie) można pozyskać od 20 000 zł do nawet 100 000 złotych!

W jaki sposób można te pieniądze uzyskać?

W dniach od 18 kwietnia do 16 maja 2023 roku należy zgłosić swój pomysł na zadania związane z ekologią (a także kulturą, sportem, zdrowiem) pod adresem internetowym https://bo.slaskie.pl.

W ramach Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego można zgłaszać m.in. zadania o charakterze ekologicznym:

  • inwestycyjnych w puli Eko (na mieniu Województwa Śląskiego),

  • nieinwestycyjnych w puli Regio,

Zadania, które zbiorą najwięcej punktów zostaną zrealizowane w 2024 r.

Posty dotyczące Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego znajdują się na profilach projektu pod adresami:
https://www.facebook.com/slaskie.przywracamy.blekit
https://www.instagram.com/slaskie.przywracamy.blekit

Bezpłatne wakacyjne turnusy rehabilitacyjne  dla dzieci z wadami postawy i chorobami układu ruchu.

Ważne! Zgłoszenia są przyjmowane do 15 maja

            Oddział Regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Częstochowie rozpoczyna przyjmowanie wniosków o skierowanie na wakacyjne turnusy rehabilitacyjne dzieci rolników ubezpieczonych w Kasie, mających schorzenia układu oddechowego, wady i choroby układu ruchu.

Dzieci z terenu województwa śląskiego, będą miały możliwość leczenia i odpoczynku w dwóch ośrodkach CRR KRUS:

  • podopieczni z wadami postawy i chorobami układu ruchu przebywać będą w Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Horyńcu Zdroju, w terminie od 25 czerwca do 15 lipca 2023 roku;
  • podopieczni z chorobami układu oddechowego przebywać będą w Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Iwoniczu Zdroju, w terminie od 13 lipca do 02 sierpnia 2023 roku.

Wnioski o skierowanie dziecka na turnus rehabilitacyjny można uzyskać w Oddziale Regionalnym KRUS w Częstochowie, Placówkach Terenowych KRUS lub na stronie internetowej www.krus.gov.pl.

Wniosek wystawiony przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalistę wraz z załącznikami (zał. nr 2 Informacja o stanie zdrowia dziecka, zał. nr 6 Informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych) należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do 15 maja 2023 roku.

Przy kierowaniu i kwalifikowaniu dzieci na turnusy rehabilitacyjne muszą zostać spełnione określone warunki:

  • Przynajmniej jedno z rodziców (opiekunów prawnych) musi podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy. Jeżeli rolnik ubezpieczony jest na wniosek
    w pełnym zakresie – ubezpieczenie powinno trwać nieprzerwanie co najmniej rok.
  • W roku 2023 na turnusy kierowane będą dzieci urodzone w latach 2008 – 2016 (7-15 lat).

Informujemy, iż:

  • Pierwszeństwo w skierowaniu na turnusy rehabilitacyjne mają dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności.
  • Pobyt na turnusach rehabilitacyjnych jest bezpłatny.
  • Rodzice lub opiekunowie prawni nie ponoszą kosztów związanych z dojazdem dziecka.
  • Dzieci uczestniczące w turnusach ubezpieczone są od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Szczegółowe informacje w sprawie turnusów rehabilitacyjnych można otrzymać w OR KRUS w Częstochowie, ul. Korczaka 5, Placówkach Terenowych KRUS oraz pod nr tel.
34 378 85 14.