Zgłaszanie kandydatów do obwodowych komisji wyborczych (do 15 września 2023!)

Kandydatem do składu komisji może być osoba, która stale zamieszkuje na obszarze województwa śląskiego i jest ujęta w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania w jednej z gmin na obszarze województwa.

Kandydatem do składu komisji może być osoba posiadająca prawo wybierania, tj. osoba, która:

1) jest obywatelem polskim;

2) najpóźniej w dniu zgłoszenia kończy 18 lat;

3) nie jest pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu;

4) nie jest pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu;

5) nie jest ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu.

Kandydatem do składu komisji nie może być:

1) kandydat w wyborach;

2) komisarz wyborczy;

3) pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego;

4) pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego;

5) urzędnik wyborczy;

6) mąż zaufania;

7) obserwator społeczny;

8) osoba będąca w stosunku do kandydata w wyborach:

a) małżonkiem,

b) wstępnym,

c) zstępnym,

d) rodzeństwem,

e) małżonkiem zstępnego, wstępnego lub przysposobionego,

f) osobą pozostającą w stosunku przysposobienia

– jeżeli kandydat kandyduje w okręgu wyborczym, dla którego właściwa jest dana komisja;

9) pełnomocnik, o którym mowa w art. 55 Kodeksu wyborczego, w komisji właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania w jej imieniu.

Prawo zgłaszania kandydatów do komisji ma pełnomocnik wyborczy.

Zgłoszenia kandydatów do komisji może dokonać także osoba z upoważnienia pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego, która dołącza do zgłoszenia to upoważnienie lub jego kopię. W przypadku wysłania zgłoszenia pocztą, kopię uwierzytelnia pełnomocnik wyborczy, a w przypadku zgłoszenia dokonanego osobiście – osoba przyjmująca zgłoszenie, po okazaniu oryginału upoważnienia.

Pełnomocnik wyborczy lub osoba upoważniona może zgłaszać kandydatów na członków komisji we wszystkich obwodach głosowania:

1. Zgłoszenia dokonuje się na druku stanowiącym załącznik do uchwały nr 71/2023 PKW z dnia 17 sierpnia 2023 r.

2. Zgłoszenie kandydatów na członków komisji musi być dokonane najpóźniej w 30-tym dniu przed dniem wyborów, w godzinach pracy urzędu gminy (tj. do 15.09.2023 r. do godz. 14.00 w Urzędzie Miasta Radlin).

3. Za dzień dokonania zgłoszenia rozumie się dzień jego doręczenia do urzędu gminy, potwierdzony podpisem na zgłoszeniu przez osobę je przyjmującą.

Do pobrania:

Terminy posiedzeń Rady Miejskiej – wrzesień 2023

LXVIII sesja VII Kadencji Rady Miejskiej w Radlinie odbędzie się w dniu 26 września 2023 r. o godzinie 14.30 w sali widowiskowej Miejskiego Ośrodka Kultury w Radlinie

Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

w dniu 12 września 2023 r. o godzinie 15.00

Posiedzenie Komisji ds. Społecznych odbędzie się

w dniu 25 września 2023 r. o godzinie 7.30

Posiedzenie Komisji Budżetu odbędzie się

w dniu 25 września 2023 r. o godzinie 12.00

Posiedzenie Komisji Infrastruktury odbędzie się

w dniu 25 września 2023 r. o godzinie 14.00

UWAGA! Posiedzenie Komisji Rewizyjnej
w dniu 28 września 2023 r. , o godz. 7.30

Wykaz nieruchomości do oddania w dzierżawę (ul. Hutnicza)

BURMISTRZ RADLINA

Informuje, że zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r., poz. 344 ze zmianami) na stronie internetowej www.radlin.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Radlin przy ul. J. Rymera 15 wywieszony został na okres 21 dni wykaz nieruchomości położonej w Radlinie przy ul. Hutniczej przeznaczonej do oddania w dzierżawę.

Do pobrania:

Komunikat KRUS – od 1 września 2023 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 września 2023 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń emerytalno-rentowych.
Od 1 września 2023 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio:


• 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia tj. 4 904 zł 10 gr,
• 130% tego wynagrodzenia, tj. 9 107 zł 50 gr.


Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 10 sierpnia 2023 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za II kwartał 2023 r. (7 005 zł 76 gr).

Podstawa prawna
Komunikat Prezesa GUS z dnia 09 sierpnia 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2023 r. /M.P. z dnia 09 sierpnia 2023 r. poz. 831/.
Komunikat Prezesa ZUS z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za II kwartał 2023 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 16 sierpnia 2023 r. poz. 848/.

Stypendia i zasiłki szkolne – zasady w roku szkolnym 2023/2024

Informacja o zasadach składania wniosków o udzielenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym na cele edukacyjne

1. Od 1 września 2023 roku na parterze w Kancelarii Urzędu Miasta ul. Rymera 15 oraz w szkołach podstawowych Miasta Radlin, można pobierać wzory wniosków o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym na rok szkolny 2023/2024, przeznaczoną na cele edukacyjne, która jest udzielana jako stypendium szkolne lub zasiłek szkolny. Pomoc ta jest udzielana w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia. Nie jest przeznaczona na zaspokojenie bieżących potrzeb życiowych ucznia, takich jak jedzenie, ubranie, leczenie, itp.

2. Pomoc może być przyznana :

1/ uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia,

2/ wychowankom publicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, oraz upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami – do czasu realizacji obowiązku nauki (18 lat),

3/ uczniom szkół niepublicznych nie posiadających uprawnień szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki (18 lat)

4/słuchaczom niepublicznych kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.

Podstawowym warunkiem otrzymania pomocy jest trudna sytuacja materialna w rodzinie ucznia, w której miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie może przekroczyć 600,oo zł. Do dochodu nie wlicza się dochodu uzyskanego z tytułu świadczeń wychowawczych (popularne „500+”). Wszystkie, wymagane, dokumenty, potwierdzające dochody w rodzinie ucznia dostarcza wnioskodawca.

Podstawą prawną udzielania pomocy są :

Rozdział 8a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.: (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234)

Zasiłek szkolny może być przyznany, gdy uczeń znajduje się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. O zasiłek szkolny można się ubiegać w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia losowego.

Wniosek o pomoc mogą złożyć:

1. Rodzic, opiekun prawny niepełnoletniego ucznia.

2. Pełnoletni uczeń/ słuchacz kolegium

3. Dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń/ słuchacz

W związku z tym, że pomoc jest przeznaczona na konkretne cele edukacyjne, po jej przyznaniu, należy udokumentować, że została przeznaczona na wydatki związane z potrzebami edukacyjnymi ucznia (faktury, rachunki, umowy. imienne bilety okresowe, dowody wpłat, itp.).

Wnioski o udzielenie pomocy w formie stypendium szkolnego na rok szkolny 2023/2024, należy składać w Kancelarii Urzędu Miasta w nieprzekraczalnym terminie :

1/ uczniowie szkół i wychowankowie ośrodków – do 15 września 2023 r.

2/ słuchacze kolegiów – do 15 października 2023 r.

Burmistrz Miasta Radlina

Radlin, dnia 31.08.2023 r.

Lepsza współpraca mikroinstalacji z siecią. Nowe działania TAURON Dystrybucji

Odwrócenie przepływu energii, szczególnie w słoneczne dni powiązane z brakiem autokonsumpcji po stronie wytwórcy, skutkuje problemami napięciowymi, które wpływają na znaczny wzrost reklamacji klientów. Klienci zgłaszają, że w słoneczne dni często wyłącza się ich falownik. Dlatego TAURON Dystrybucja prowadzi w ostatnich latach działania inwestycyjne i eksploatacyjne poprawiające współprace mikroinstalacji z siecią elektroenergetyczną. 

Spółka monitoruje na bieżąco parametry jakościowe energii elektrycznej oraz stopień obciążenia poszczególnych elementów sieci, a także podejmuje działania inwestycyjne i eksploatacyjne. Obecnie firma inicjuje również działania formalne i kontrolne dotyczące niepoprawnych przyłączeń.  Ich celem jest to, by mikroinstalacje o zawyżonych parametrach lub generujące energię niezgodnie z umową nie powodowały wyłączeń falowników u pozostałych prosumentów.  

Istotną przyczyną takiej sytuacji jest fakt, że energia produkowana przez prosumentów nie jest zużywana na potrzeby własne. – Z naszych opracowań wynika, że autokonsumpcja energii wynosi około 20 proc. Pozostała część wyprodukowanej energii jest wprowadzana do sieci, co powoduje wzrost napięcia powyżej dopuszczalnych norm (dla napięcia 230V wartość w przedziale 207V-253V, a dla napięcia 400V wartość w przedziale 360V-440V), a w konsekwencji wyłączenie się falownika. Takie działanie mikroinstalacji jest prawidłowe, ponieważ chroni urządzenia przed uszkodzeniami na skutek zbyt wysokiego napięcia w sieci – wyjaśnia Ewa Groń, rzecznik prasowa TAURON Dystrybucji.

Reklamacje, które wpływają do spółki od klientów wskazują, że niektórzy klienci zmieniają ustawienia trybu pracy falownika, aby móc generować więcej energii. Takie działanie jest niezgodne z prawem i stwarza zagrożenie dla wszystkich mikroinstalacji pracujących w okolicy oraz urządzeń wszystkich osób zasilanych z danego obwodu.  

 Analizując reklamacje dotyczące wyłączeń spowodowanych zbyt wysokim napięciem, zauważamy, że inne mikroinstalacje zlokalizowane w sąsiedztwie zgłaszającego mają niepoprawne ustawienia inwertera. Powoduje to podbijanie napięcia w sieci. Innymi słowy, twój sąsiad podbija napięcie – ty nie generujesz energii – wyjaśnia Ewa Groń

Biorąc pod uwagę tylko obszar gliwicki, TAURON Dystrybucja wykrył ponad 1.500 niepoprawnych nastaw falowników i 1.600 przypadków przekroczeń mocy zainstalowanej.  

 Zidentyfikowaliśmy na przykład klienta, którego moc mikroinstalacji miała wynosić 48 kW, a wprowadzał do sieci 10 razy więcej energii. To sugeruje10-krotnie większe źródło niż zostało zgłoszone do spółki – tłumaczy Ewa Groń

Bezpieczne mikroinstalacje 

Aby wyeliminować przypadki działań niezgodnych z prawem, stosowanych przez właścicieli mikroinstalacji, TAURON Dystrybucja podjął decyzję o rozpoczęciu kontroli mikroinstalacji.

– Sprawdzamy poprawność montowanych mikroinstalacji przyłączonych do naszej sieci pod trzema względami: przekroczeń mocy zainstalowanej, przekroczeń napięcia przy równoczesnym generowaniu energii elektrycznej oraz wprowadzania energii do sieci bez zawartej umowy – tłumaczy Ewa Groń. 

Obecnie w oparciu o posiadane dane pomiarowe do właścicieli mikroinstalacji wysyłane są pisma z informacją o wykrytych nieprawidłowościach oraz sposobie ich wyeliminowania.
W przypadkach, gdy zamontowana mikroinstalacji jest niezgodna z przepisami prawa oraz zawartą umową, która określa zasady wprowadzania energii do sieci z mikroinstalacji – podawane są ścieżki formalnego uregulowania tej sytuacji.

Jeśli klienci nie zareagują na otrzymane wezwanie następnym krokiem jest przeprowadzenie fizycznej kontroli mikroinstalacji u klienta. Po potwierdzeniu nieprawidłowości takie przypadki zostaną skierowana do Urzędu Regulacji Energetyki (URE). 

Działania te uzupełniają szereg działań technicznych – inwestycyjnych i serwisowych, które TAURON Dystrybucja prowadzi w celu poprawy sprawności i elastyczność sieci. Podejmowane są działania eksploatacyjne polegające m.in.  na regulacji napięcia w stacjach transformatorowych oraz ogólnej poprawie stanu technicznego połączeń prądowych w sieci.

Kompleksowe dostosowanie sieci do współpracy z OZE wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych oraz realizacji szeregu działań technicznych poprawiających sprawność i elastyczność sieci. Proces ten jest rozłożony na najbliższe lata. Spółka przyłączyła do swojej sieci już ponad 400 tys. mikroinstalacji.

Źródło: tauron-dystrybucja.pl

I publiczny ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż prawa własności nieruchomości przy ul.Nałkowskiej

Burmistrz Radlin ogłasza I publiczny ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż prawa własności nieruchomości niezabudowanej położonej w Radlinie przy ul. Zofii Nałkowskiej

4876/132 o pow. 198 m² obręb Radlin, mapa 2

Cena wywoławcza: 13 000,00 zł + podatek VAT w wysokości 23% wadium: 1 300,00 zł

zapisana w księdze wieczystej GL1W/00079529/9

Działka 4876/132 posiada nieregularny kształt-wielobok, jest porośnięta trawą. Niewielka część działki stanowi skarpę. Położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz terenów niezabudowanych.

Dojazd i dojście do ww. działki bezpośrednio z drogi publicznej o nawierzchni asfaltowej ul. Zofii Nałkowskiej. Przez zachodnią części ww. działki przechodzi sieć wodociągowa.

Nieruchomość posiadają dostęp do uzbrojenia technicznego w sieci: elektroenergetyczną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W planie zagospodarowania przestrzennego Miasta Radlin ww. nieruchomość położona jest w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami o symbolu 45.MNU. Przedmiotowa działka nie jest objęta strefą rewitalizacji.

4877/132o pow. 234 m² obręb Radlin, mapa 2

Cena wywoławcza: 16 000,00 zł + podatek VAT w wysokości 23% wadium: 1600,00 zł

zapisana w księdze wieczystej GL1W/00079529/9

Działka nr: 4877/132 położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz terenów niezabudowanych.

Działka ta posiada kształt zbliżony do trapezu, i jest porośnięta trawą. Na działce rosną samosiejki. W przypadku konieczności wycięcia istniejącego drzewostanu nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do jego zgłoszenia Burmistrzowi Radlina.

Dojazd i dojście do ww. działki bezpośrednio z drogi publicznej o nawierzchni asfaltowej ul. Zofii Nałkowskiej. Przez zachodnią części działki przechodzi sieć wodociągowa.

Nieruchomość posiada dostęp do uzbrojenia technicznego w sieci: elektroenergetyczną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W planie zagospodarowania przestrzennego Miasta Radlin ww. nieruchomość położona jest w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami o symbolu 45.MNU. Przedmiotowa działka nie jest objęta strefą rewitalizacji.

Działki stanowią własność Miasta Radlin i są wolne od obciążeń.

Przetarg odbędzie się dnia 28 września 2023r. o godz. 10.30 w sali konferencyjnej budynku C Urzędu Miasta Radlin,
ul. J. Rymera 15.

W przetargu mogą wziąć udział osoby, które wpłacą wadium w pieniądzu na konto Urzędu Miasta Radlin nie później niż 3 dni przed planowanym przetargiem tj. do dnia 25 września 2023r.

Za datę wpłaty wadium uznaje się dzień wpływu środków pieniężnych na konto urzędu:

Mikołowski Bank Spółdzielczy

nr rachunku: 23 8436 0003 0000 0026 8038 0030

Uczestnicy przetargu lub osoby działające w ich imieniu winni przed przystąpieniem do przetargu przedstawić Komisji Przetargowej:

– oryginał dowodu wpłaty wadium,

– dokument potwierdzający tożsamość tj. dowód osobisty lub paszport,

– aktualny wypis z właściwego rejestru oraz upoważnienie organu do reprezentowania podmiotu w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej,

– pełnomocnictwo do uczestniczenia w przetargu w przypadku ustanowienia pełnomocnika.

Cudzoziemcy, w przypadku wygrania przetargu, zobowiązani są przed zawarciem umowy notarialnej uzyskać zgodę MSWiA na nabycie oznaczonej nieruchomości w przypadkach, gdy zgoda taka jest wymagana.

Wadium wpłacone przez uczestnika postępowania, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia. Pozostałym uczestnikom przetargu wadium zostanie niezwłocznie, nie później jednak niż przed upływem trzech dni od dnia rozstrzygnięcia, unieważnienia lub odwołania przetargu, zwrócone przelewem na wskazane przez nich na piśmie konto.

Zwycięzca przetargu zobowiązany jest zapłacić ustaloną w przetargu cenę sprzedaży, pomniejszoną o wpłacone wadium, przelewem na konto Urzędu Miasta Radlin, przed zawarciem aktu notarialnego w terminie i w sposób umożliwiający potwierdzenie wpływu środków pieniężnych na konto urzędu.

Nie później niż w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu uczestnik, który przetarg wygrał zostanie powiadomiony o terminie i miejscu zawarcia aktu notarialnego.

Opłaty związane z przeniesieniem prawa własności ponosi nabywca. Jeżeli zwycięzca przetargu nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i terminie podanym w zawiadomieniu Burmistrz może odstąpić od zawarcia umowy a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi.

Dodatkowe informacje można uzyskać w Referacie Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Radlin, ul. J. Rymera 15, bud. B, pok. 23 tel. 032 4590254 lub 032 4590253.

Burmistrz Radlina zastrzega sobie prawo odwołania lub unieważnienia przetargu z uzasadnionych przyczyn.

Niniejsze ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane w siedzibie Urzędu Miasta na stronie internetowej www.radlin.pl

Płatność dla małych gospodarstw zamiast płatności bezpośrednich – sprawdź, czy to się opłaca. Dokumenty do 31 sierpnia TYLKO przez eWniosekPlus

Wprowadzone ułatwienie dotyczy rolników, którzy posiadają gospodarstwa o powierzchni do 5 ha i złożyli wnioski o przyznanie płatności za 2023 rok. Stawka ryczałtu to 225 euro/ha. Dotychczas wpłynęło 3100 żądań od zainteresowanych tym wsparciem.

Trwa nabór wniosków w ramach płatności dla małych gospodarstw, która to płatność zastąpi wszystkie wnioskowane płatności bezpośrednie (podstawowe wsparcie dochodów, płatność redystrybucyjna, płatność dla młodych rolników, wszystkie płatności związane z produkcją oraz płatności w ramach ekoschematów). Jeżeli rolnik, żądający przyznania płatności dla małych gospodarstw, we wniosku o przyznanie płatności za rok 2023 ubiegał się także o przyznanie przejściowego wsparcia krajowego (uzupełniającą płatność podstawową lub płatność do tytoniu), płatności ONW, płatności ekologicznej, płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej – wówczas poza płatnością dla małych gospodarstw może otrzymać pieniądze z tych płatności.

Żeby skorzystać z takiego rozwiązania, wystarczy złożyć do 31 sierpnia 2023 r. za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (aplikacja eWniosekPlus) skan oświadczenia „Żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw”. Jego wzór znajduje się na stronie internetowej Agencji. Takie oświadczenie będzie można wycofać do 31 sierpnia br.

Prosimy wszystkich rolników, którzy dostarczyli do tej pory te dokumenty w innej formie (e-mailem, w wersji papierowej do placówki ARiMR), o złożenie tego oświadczenia przez aplikację eWniosekPlus przed zakończeniem naboru.

OZE w budynkach wielorodzinnych – zmiana ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw wprowadza możliwość skorzystania z tańszego prądu wyprodukowanego z fotowoltaiki przez spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty i ich lokatorów. Niedługo nowelizacja ustawy trafi pod podpis Prezydenta.

W ramach zmiany ustawy Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało instytucję prosumenta lokatorskiego. Trzeba będzie jednak spełnić następujące warunki:

  • mikroinstalacja musi być zlokalizowana na budynku wielolokalowym (np. dach, balkon, elewacja),
  • moc mikroinstalacji nie może być większa niż moc przyłączeniowa całego budynku wielolokalowego (części wspólnej i indywidualnych lokali razem),
  • budynek musi posiadać przeważającą funkcję mieszkalną.

Korzyści z wytwarzanej energii mają być wykorzystane na wspólne potrzeby mieszkańców budynków wielolokalowych. Zwiększenie ilości energii wytwarzanej w samych miastach ma zmniejszyć obciążenie sieci dystrybucyjnej i przesyłowej związanej z koniecznością dostarczania energii z oddalonych elektrowni, a wykorzystanie OZE w zabudowie wielorodzinnej prowadzić do oszczędności finansowych oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, co przyczyni się do przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Zaoszczędzone pieniądze zarządcy budynków wielorodzinnych będą mogli przeznaczyć bezpośrednio na remonty czy konserwacje budynków, jak również obniżyć czynsze dla lokatorów.

Warunki i zasady rozliczeń:

Najważniejsza zmiana polegać będzie na możliwości zmiany formy wynagrodzenia za energię. Prosument indywidualny, który wytwarza energię na potrzeby części wspólnej budynku wielorodzinnego, będzie mógł zmienić formę wynagrodzenia – z obniżenia rachunku za energię elektryczną za pomocą konta prosumenckiego, na wypłatę wartości energii na wskazany przez siebie rachunek bankowy.

Środki z depozytu prosumenckiego wykorzystywane będą na zakup energii elektrycznej lub na obniżenie opłat związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku, na którym jest umiejscowiona mikroinstalacja OZE (lub innych budynkach o przeważającej funkcji mieszkalnej, których części wspólne są zarządzane przez tego prosumenta energii odnawialnej).

Za energię wytworzoną i zużytą w ciągu tej samej godziny prosument indywidualny/lokatorski nie będzie płacił jej ceny ani wnosił zmiennych opłat związanych z jej dystrybucją, ponieważ stanowić ona będzie tzw. autokonsumpcję.

Nadwyżki godzinowe będą przeliczane przez sprzedawcę na depozyt prosumencki po miesięcznej cenie rynkowej (a od 1 lipca 2024 po cenie godzinowej), a następnie wypłacane w 100% na wskazane konto na koniec danego okresu rozliczeniowego.

Wypłacone środki będzie można przeznaczyć na:

  • rozliczenie zobowiązań prosumenta z tytułu zakupu energii elektrycznej;
  • obniżenie opłat (np. na fundusz remontowy, energię elektryczną, ciepło, gaz, administrację, sprzątanie) związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku, na którym jest umiejscowiona instalacja OZE;
  • obniżenie opłat związanych z lokalami mieszkalnymi w innych budynkach o przeważającej funkcji mieszkalnej, których części wspólne są zarządzane przez tego prosumenta.

Przepisy dotyczące prosumenta lokatorskiego zaczną obowiązywać pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia podpisanej przez Prezydenta ustawy w Dzienniku Ustaw.

Przebieg prac nad ustawą znajduje się pod linkiem:

https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3279