Trwa kampania dopłat 2021 – przypominamy: wnioski tylko przez internet

15 marca ruszył nabór wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych z PROW
za 2021 r. Od tego roku rolnicy mogą składać je jedynie za pośrednictwem aplikacji
eWniosekPlus.
Przypominamy, że od tego roku wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych
z PROW można złożyć tylko w formie elektronicznej. Nie ma już możliwości składania
oświadczeń o braku zmian w stosunku do roku ubiegłego.
Rolnicy, którzy nie posiadają komputera lub obawiają się, że nie poradzą sobie z
wypełnieniem e-wniosku, mogą liczyć na pomoc pracowników ARiMR. Wszelkie wątpliwości
związane z naborem można konsultować dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii: 800 38 00
84 (w dni robocze w godz. 7.00 – 19.00 oraz w sobotę 10.00 – 16.00 – z wyjątkiem Wielkiej
Soboty). Ponadto w placówkach Agencji znajdują się specjalne stanowiska, by można było
wysłać wniosek, a eksperci służą wsparciem w kwestiach technicznych. Ze względu na
ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19, uprzejmie prosimy, aby rolnicy, którzy
chcą odwiedzić nasze biura powiatowe, najpierw umówili się telefonicznie na konkretny
termin. To pozwoli uniknąć kolejek przed naszymi placówkami i zadbać o bezpieczeństwo
zarówno beneficjentów jak i pracowników ARiMR.
W tym roku rolnicy wnioski o dopłaty mogą składać do 17 maja (ze względu na to, że 15 maja
przypada w sobotę). Możliwe jest również złożenie wniosku po tym terminie, nie później
jednak niż do 11 czerwca 2021 r., jednak spowoduje to sankcje w postaci obniżenia kwoty
płatności o 1 proc. za każdy dzień roboczy zwłoki.
Zgłoszenia zmian we wnioskach można składać do 31 maja 2021 r. Złożenie zmiany po tym
terminie powoduje pomniejszenie płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1 proc.
za każdy dzień roboczy opóźnienia.
Przez pierwsze dwa tygodnie trwania naboru e-wnioski o dopłaty bezpośrednie złożyło
blisko 90 tys. rolników. W ubiegłym roku o takie płatności ubiegało się ich ponad 1,3 mln.

Więcej informacji dotyczących aplikacji eWniosekPlus: https://www.arimr.gov.pl/dla-
beneficjenta/system-teleinformatyczny-arimr-wniosek-przez-internet/ewniosekplus.html

Premie dla młodych rolników i restrukturyzacja małych gospodarstw – wystartowały nabory

31 marca ARiMR rozpoczęły przyjmowanie wniosków w ramach dwóch
poddziałań finansowanych z budżetu PROW 2014-2020. O bezzwrotną premię
mogą ubiegać się młodzi rolnicy, a także osoby zainteresowane
restrukturyzowaniem małych gospodarstw. Wnioski można składać przez
najbliższe dwa miesiące, czyli do 29 maja 2021 roku.
Premie dla młodych rolników
To już kolejny – 7. nabór wniosków o bezzwrotne „Premie dla młodych rolników”.
Wsparcie to ma zachęcić młode pokolenie do rozwijania rolniczego biznesu.
Wysokość finansowej pomocy to 150 tys. zł.
Mogą ją otrzymać osoby, które m.in.: w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40
lat; posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36
miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy); posiadają gospodarstwo
rolne o powierzchni minimum 1 hektara; rozpoczęły prowadzenie działalności
rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie wcześniej niż 24 miesiące przed
dniem złożenia wniosku; posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości
ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro; przedłożą
biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.
Środki będą wypłacane w dwóch ratach na wniosek rolnika:
 I rata: 120 tys. zł wypłacana po spełnieniu warunków do przyznania pomocy;
 II rata: 30 tys. zł wypłacana po realizacji biznesplanu.
Restrukturyzacja małych gospodarstw
Tegoroczny nabór jest dziewiątym z kolei. O wsparcie finansowe może starać się
rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 hektar użytków rolnych
lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych
produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż
13 tys. euro.
Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS, jak i w ZUS. Nie ma
również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na
etacie (dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25
proc. całości dochodów lub przychodów).
Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W
przypadku małżonków może ją otrzymać tylko jedno, niezależnie od tego czy
prowadzą gospodarstwo wspólnie, czy każde osobno.
O wsparcie nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z
następujących programów wsparcia: „Ułatwianie startu młodym rolnikom”,
„Modernizacja gospodarstw rolnych”, „Różnicowanie w kierunku działalności
nierolniczej”, „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych PROW 2007-2013, a

także „Modernizacja gospodarstw rolnych”; „Premia na rozpoczęcie działalności
pozarolniczej”, „Premie dla młodych rolników” w ramach PROW 2014-2020.
Rolnik, starający się o pomoc finansową na restrukturyzację gospodarstwa, może
uzyskać 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach na
wniosek rolnika:
 48 tys. zł – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu
pomocy;
 12 tys. zł – po prawidłowej realizacji biznesplanu.
Wspólny mianownik obu naborów
Obie premie muszą zostać w całości przeznaczone na prowadzenie gospodarstwa
lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. W
przypadku młodych rolników minimum 70 proc. dofinansowania należy zainwestować
w środki trwałe, natomiast w przypadku właścicieli małych gospodarstw – minimum
80 proc. Katalog takich inwestycji jest bardzo szeroki. Przyznane przez ARiMR
pieniądze można przeznaczyć np. na przebudowę lub remont budynków czy kupno
nowych maszyn. Wsparcie można wykorzystać na zakup gruntów, stada
podstawowego zwierząt czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków
użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.
Spośród poddziałań finansowanych z PROW 2014-2020 „Premie dla młodych
rolników” i „Restrukturyzacja małych gospodarstw” cieszą się szczególnie dużym
zainteresowaniem beneficjentów. W przypadku pierwszego z wymienionych, do tej
pory niemal 25 tys. młodym adeptom rolnictwa przyznano prawie 3 mld zł wsparcia.
Jeśli zaś chodzi o drugie – ponad 45 tys. właścicieli małych gospodarstw otrzymało
ok. 2,7 mld zł.
W obu naborach wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału
regionalnego ARiMR właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa.
Można to zrobić osobiście np. korzystając z wrzutni, przesyłką rejestrowaną nadaną
w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki podawczej
ePUAP.
Więcej informacji na stronie: www.arimr.gov.pl i pod numerem bezpłatnej infolinii:
800 38 00 84

2 kwietnia urząd czynny do 12.00

Urząd Miasta

Informujemy, że w najbliższy piątek, 2 kwietnia, Urząd Miasta Radlin będzie czynny w godzinach od 7.30 do 12.00
Do 12.00 czynny będzie również Ośrodek Pomocy Społecznej w Radlinie.

Wykaz nieruchomości – Rymera, Nałkowskiej

BURMISTRZ RADLIN informuje, że zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2020 r., poz. 1990 ze zmianami) na stronie internetowej www.radlin.pl oraz na tablicy ogłoszeń w
siedzibie Urzędu Miasta Radlin przy ul. J. Rymera 15 wywieszony został na okres 21 dni wykaz
nieruchomości położonych w Radlinie przy ul. J. Rymera i ul. Z. Nałkowskiej przeznaczonych do
oddania w dzierżawę.

Do pobrania:

Szczepienia przeciw Covid-19. Apel do seniorów

Szanowna Seniorko/Szanowny Seniorze!

za sprawą pojawienia się wirusa SARS-Cov-2, który wywołał ogólnoświatową pandemię, ostatni rok był dla nas wszystkich szczególnie trudny. Aby zahamować rozwój epidemii w naszym kraju, musieliśmy zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i nauczyć się żyć w całkiem nowej rzeczywistości, ograniczając do minimum wszelkie kontakty społeczne. Pod koniec 2020 roku wreszcie pojawił się jeden z najważniejszych elementów walki z pandemią – szczepionka, która daje nam nadzieję na tak wyczekiwany powrót do normalności. Ale to kiedy ta normalność nastąpi, zależeć będzie od nas wszystkich. Pokonanie koronawirusa jest bowiem możliwe tylko poprzez przerwanie jego transmisji z człowieka na człowieka, a taką możliwość daje nam właśnie szczepionka. W interesie całego społeczeństwa leży zatem to, aby cały proces szczepień przebiegał w Polsce jak najsprawniej.

Zwracamy się więc do Państwa z ogromną prośbą o zaangażowanie się w walkę z koronawirusem poprzez przystąpienie do szczepień, gdy tylko będzie to możliwe.

Jak się zarejestrować? Procedura nie jest skomplikowana i można to zrobić na 3 sposoby:

  • poprzez telefon na całodobową, bezpłatną infolinię 989, gdzie po podaniu numeru PESEL oraz numeru telefonu komórkowego można będzie umówić się na szczepienie w dogodnym miejscu i terminie (rejestracji telefonicznej nie trzeba dokonywać samodzielnie, może to zrobić również osoba z rodziny),
  • poprzez kontakt bezpośrednio z wybranym punktem szczepień – mapę punktów szczepień wraz z danymi kontaktowymi znaleźć można na stronie: https://www.gov.pl/web/szczepimysie/punkty-szczepien, bądź wystarczy zapytać swojego lekarza rodzinnego, w którym z najbliższych punktów szczepień jest możliwość zaszczepienia się
  • poprzez e-Rejestrację na stronie pacjent.gov.pl, gdzie można wybrać jeden z pięciu proponowanych terminów w punkach szczepień znajdujących się w pobliżu lub w innym wybranym punkcie znajdującym się nawet w innym mieście (aby skorzystać z tego sposobu rejestracji, konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego).

Prosimy by rodzina, przyjaciele lub sąsiedzi pomogli Państwu dotrzeć do punktu szczepień o wyznaczonej godzinie. Jeśli jednak nikt nie jest w stanie Państwu w tym pomóc, a nie potraficie Państwo dotrzeć do punktu szczepień samodzielnie, to postaramy się zorganizować transport.

Uruchomiliśmy specjalny numer telefonu dla mieszkańców Radlina, pod który można się zgłosić, jeśli pojawi się problem z transportem do punktu szczepień:
787665115

Telefon jest czynny w dni robocze od 8.00 do 16.00 i dotyczy tylko mieszkańców Radlina i tylko kwestii transportu do punktu szczepień. Prosimy o wcześniejsze zgłaszanie potrzeby dowozu takiej osoby. Pamiętajmy, żeby korzystać z tej usługi tylko w wyjątkowych okolicznościach, gdy naprawdę nie ma innej możliwości dotarcia do punktu.

Warto dodać, iż aby zarejestrować się na szczepienie nie jest wymagane żadne dodatkowe skierowanie od lekarza – gdy rozpocznie się etap, w którym będziemy mogli się zaszczepić, wszystkim osobom posiadającym numer PESEL (z grupy osób uprawnionych do szczepień w ramach danego etapu) wystawione zostaną automatyczne e-skierowania, ważne 60 dni. Indywidualne skierowania lekarze będą wystawiać jedynie tym osobom, które nie posiadają numeru PESEL lub nie mogły poddać się szczepieniu w okresie ważności pierwszego skierowania.

Szczepienia przeciwko COVID-19 są całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Sam proces rejestracji jest, jak widać, bardzo prosty, a o terminie podania szczepionki przypomni zapisanym osobom SMS wysłany na podany przy zapisywaniu się numer kontaktowy.

Jeszcze raz zachęcam wszystkich do szczepień. Im więcej osób się na to zdecyduje, tym ochrona przed wirusem SARS-CoV-2 będzie skuteczniejsza. Pamiętajmy, że przyjęcie szczepionki to nie tylko ochrona dla nas, ale także dla naszych bliskich, a pokonanie koronawirusa umożliwi nam wszystkim powrót do normalności. Więcej informacji na temat szczepień przeciwko COVID-19 znaleźć można na stronie gov.pl/szczepimysie lub w ramach dedykowanej infolinii pod numerem 989

Miejska Biblioteka nieczynna od 1 do 9 kwietnia

W związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz rekomendacjami Biblioteki Narodowej, Miejska Biblioteka Publiczna w Radlinie będzie NIECZYNNA od 1 do 9 kwietnia.

Zachęcamy do zaopatrzenia się w książki do końca miesiąca, tj. do 31 marca, w godzinach 8.30 – 15.30 (przerwa na dezynfekcję 11.30-12.30). W czasie zamknięcia biblioteki nie będą naliczane kary za przetrzymanie książek, a wypożyczone książki zostaną automatycznie przedłużone do 30 kwietnia.