Komunikat KRUS – przedłużenie do 30 września 2025 r. okresu legalnego pobytu na terytorium Polski pomocnika rolnika – obywatela Ukrainy

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa okres pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Polski w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi w Ukrainie, uznawany za legalny
na mocy przepisów tej ustawy, zostaje przedłużony do 30 września 2025 r.


Oznacza to, że pomocnicy rolnika będący obywatelami Ukrainy, którzy przebywają legalnie
w Polsce na mocy ww. ustawy mogą do 30 września 2025 r. świadczyć pomoc
w gospodarstwie rolnika w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej w oparciu o umowę
o pomocy przy zbiorach, z czym wiąże się obowiązek podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu w zakresie ograniczonym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu.


Uwaga!

W sytuacji, gdy obywatel Ukrainy, o którym mowa powyżej:


• wyjechał, z terytorium Polski na okres przekraczający jednorazowo 30 dni,
• korzysta z ochrony czasowej na terenie innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przyznanej z powodu działań wojennych prowadzonych na terytorium Ukrainy,
• uzyskał zezwolenie pobytowe np. zezwolenie na pobyt czasowy
traci uprawnienie legalnego pobytu na terytorium Polski, przysługującego na podstawie
ww. przepisów.


Utrata tego uprawnienia oznacza, że pomocnika rolnika-obywatela Ukrainy obowiązują ograniczenia w zakresie świadczenia pomocy w oparciu o umowę o pomocy przy zbiorach
do czynności wyłącznie ustawowo określonych, związanych ze zbiorem owoców, warzyw, tytoniu, chmielu, ziół i roślin zielarskich, a także limit czasu trwania tych umów, ustalony
w przepisach ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.


Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 167, z późn. zm.) art. 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 854)ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2024 r. poz. 90)

Rusza nabór wniosków do programu priorytetowego Mój Prąd 6.0

W programie Mój Prąd 6.0. nie będzie możliwe otrzymanie dofinansowania na powiększenie mikroinstalacji fotowoltaicznej 

W najnowszej edycji programu dopuszczalna moc mikroinstalacji jest większa niż w ramach poprzednich naborów. Jeśli instalacja fotowoltaiczna zostanie zgłoszona do przyłączenia po 1 sierpnia 2024 roku – moc dofinansowywana w programie Mój Prąd może wynosić do 20 kW (przy czym nie może być mniejsza niż 2 kW). W poprzednich edycjach maksymalna moc mogła wynosić 10 kW. Jednak nie ma możliwości uzyskania dotacji na powiększenie swojej instalacji. 

W ramach Programu będzie można uzupełnić swoją instalację o magazyn energii elektrycznej lub ciepła. Osoby, które zainstalowały fotowoltaikę już wcześniej, a teraz chciałyby zainwestować w magazyn energii, będą mogły to zrobić pod warunkiem, że przejdą na system net-billing.

W programie osobno dofinansowywane są magazyny energii elektrycznej oraz magazyny ciepła. Można otrzymać dotacje na obydwa te urządzenia równocześnie lub na każde z nich z osobna. Dofinansowanie do magazynu energii elektrycznej ma wysokość 16 tysięcy złotych, a do magazynu ciepła 5 tysięcy złotych. Instalacje zgłoszone do przyłączenia przed 1 sierpnia mogą być dofinansowane, nawet jeśli nie są wyposażone w magazyn energii. Po 1 sierpnia magazyny stają się obligatoryjne w programie Mój Prąd. 

Magazyny energii powinny mieć pojemność 1,5 kWh na każdy kW mocy fotowoltaiki. Nie jest to jednak formalny wymóg – magazyny mogą być mniejsze lub większe, dotacja i tak będzie je obejmować. Należy pamiętać, że łączna moc magazynu energii i mikroinstalacji PV nie może przekraczać 50 kW. 

Wprowadzenie obowiązku instalacji magazynów energii wraz z instalacją fotowoltaiczną w przypadku ubiegania się o dotację z programu Mój Prąd wynika z potrzeby optymalizacji produkcji i zużycia energii elektrycznej. Magazyny energii umożliwiają zwiększenie autokonsumpcji, a więc zmniejszenie ilości energii oddawanej do sieci elektroenergetycznej i zatrzymanie jej w domu. Przynosi to korzyści zarówno prosumentom, jak i sieci elektroenergetycznej – odciążając ją w godzinach największej produkcji z PV.

Kino letnie pod błękitnym niebem w Marklowicach

Już w niedzielę 28 lipca, w ramach projektu Śląskie. Przywracamy błękit, odbędzie się kino letnie pod błękitnym niebem w Marklowicach. Film wyświetlony zostanie na terenie Słonecznej wyspy w Marklowicach. Na miejscu znajduje się duży parking. Wstęp wolny.

Kino letnie pod błękitnym niebem w Marklowicach, to okazja do zabawy, nauki i miłego spędzenia czasu z przyjaciółmi.
W programie:
17:00 – 20:30 – animacje dla dzieci
17:00 – 20:30 – stanowisko gminnego ekodoradcy
21:00 – projekcja filmu „Top Gun” z Tomem Cruisem
…i oczywiście popcorn!
Z ekodoradcą można będzie porozmawiać o wymianie źródeł ciepła, działaniach podnoszących energooszczędność budynków, termomodernizacji, technologiach OZE, źródłach finansowania inwestycji.

A na najmłodszych czekać będą dodatkowe niespodzianki. 

Link do lokalizacji: https://marklowice.pl/sloneczna-wyspa.html

Serdecznie zapraszam w imieniu organizatorów.

BON ENERGETYCZNY 2024 – wnioski od 1 sierpnia

13 czerwca 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego . Ustawa ta wprowadza nowe świadczenie pieniężne tzw. bon energetyczny. 

Komu przysługuje

Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i będzie świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w roku 2023 nie przekroczyły:

2 500,00 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym, 

1 700,00 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Dochód będzie ustalany na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323).

 W jakiej kwocie wypłacany jest dodatek

Wysokość bonu energetycznego wynosi:

– 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
– 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
– 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
– 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

Ale jeżeli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

– 600 zł   – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
– 800 zł   – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
– 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
– 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

Obowiązuje również tzw. zasada „złotówka za złotówkę”, co oznacza, że bon energetyczny będzie przyznawany także po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale jego wartość będzie pomniejszana o kwotę przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana. 

Jak i gdzie złożyć wniosek

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 oraz z 2024 r. poz. 467) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Wniosek o wypłatę bonu będzie rozpatrywany w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.

Wnioski o wypłatę bonu energetycznego będą przyjmowane od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Radlinie.

Remont cząstkowy fragmentu ul. Mariackiej – możliwe utrudnienia w ruchu

Jutro od godzin porannych, od ok. 7.00 rano. ekipy remontowe będą naprawiać fragment ul. Mariackiej, na odcinku od skrzyżowania z ul. Rybnicką do nowego ośrodka zdrowia na tej ulicy. Ruch będzie utrzymany, jednak możliwe będą czasowe utrudnienia. Całość powinna potrwać do godz. 18.00. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności!

Wybory uzupełniające ławników na kadencję 2024-2027

Informujemy, że Rada Miejska w Radlinie uchwaliła uchwałę w sprawie wyborów uzupełniających ławników na kadencję 2024-2027. Wybory dotyczą ławników do Sądu Okręgowego w Rybniku i do Sądu Rejonowego w Jastrzębiu Zdroju. Termin zgłaszania kandydatów upływa 16 września 2024 r.

Kolegium Sądu Okęgowego w Rybniku ustaliło na obradach w dniu 20 czerwca br., że zaistaniała potrzeba przeprowadzenia w rybnickim okręgu sądowym wyborów uzupełniających ławników na kadencję 2024-2027. Uzupełnienie listy ławników obejmuje: jednego ławnika do orzekania w Sądzie Okręgowym w Rybniku i jednego ławnika do orzekania w Sądzie Rejonowym w Jastrzębiu-Zdroju w sprawach z zakresu prawa pracy. Zgodnie z przepisami ustawy o ustroju sądów powszechnych wyborów dokonuje Rada Miejska.

Kto może zostać ławnikiem?
Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

•         posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
•         jest nieskazitelnego charakteru;
•         ukończył 30 lat;
•         jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;
•         nie przekroczył 70 lat;
•         jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;
•         posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

Kto nie może zostać ławnikiem?
Ławnikami nie mogą być:

•         osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
•         osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
•         funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
•         adwokaci i aplikanci adwokaccy;
•         radcy prawni i aplikanci radcowscy;
•         duchowni;
•         żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
•         funkcjonariusze Służby Więziennej;
•         radni gminy, powiatu i województwa.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów – w głosowaniu tajnym.

Kandydatów na ławników mogą zgłaszać radom gmin prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
Termin zgłaszania kandydatów upływa 16 września 2024 r.

Do pobrania:

Zobacz też:
Wybór ławników do sądów powszechnych krok po kroku (wzory… (prawo.pl)

PGG przypomina: bezwzględny zakaz poruszania się po hałdzie

Polska Grupa Górnicza S.A. (PGG) zwróciła się z pismem do Urzędu Miasta Radlin, przypominającym o bezwzględnym zakazie poruszania się na terenie budowy bryły rekultywacyjnej (czyli hałdy). „Na terenie budowy niedozwolone jest przemieszczanie się zarówno pieszo jak i pojazdami (np. rowey, quady, crossy)” – czytamy w piśmie.
Przedstawiciele PGG podkreślają że wokół tego terenu umieszczone są także tablice informujące o zakazie wstępu.

Apelujemy o przestrzeganie tych zakazów i nie poruszanie się po terenie hałdy oraz o stosowanie się do obowiązujących norm i nakazów właścicieli terenu.

Plac Radlińskich Olimpijczyków coraz bardziej zielony!

W połowie sierpnia zakończy się inwestycja przebudowy i rewitalizacji Placu Radlińskich Olimpijczyków w centrum Radlina. Głównym założeniem tego projektu była likwidacja „betonozy” – placu wyłożonego kostką, na rzecz przestrzeni parkowej, zielonej i rekreacyjnej.

Na placu pojawiły się nowe nasadzenia, zarówno krzewy, jak i młode drzewa. Pozostawiono ciągi piesze, a zejście z ul. Korfantego zostało uzupełnione o zjazd na wózki. Zamiast dawnego „barbakanu” pod zjeżdżalnią MOSiR-u, teraz znajduje się tam „górka” ze zjeżdżalnią oraz elementy placu zabaw. W dolnej części umieszczono urządzenia poprawiające rozwój sensoryczny dzieci, takie jak głuchy telefon, deska fakira czy gongi tybetańskie. Całość uzupełniono o roślinność miododajną, zgodnie z miejską strategią ochrony owadów zapylających.

W części przylegającej do MOSiR-u pojawił się duży kwietnik w kształcie kół olimpijskich oraz nowoczesny budynek toalet, dostosowany dla osób z niepełnosprawnościami. Przed nami jeszcze montaż nowych ławek, końcówka prac w części przy fontannie oraz montaż podświetlanej bramy z napisem „Radlin”.

Rewitalizacja Placu Radlińskich Olimpijczyków to część większego projektu pod nazwą „Dobry klimat dla Radlina”, który obejmuje tworzenie miejsc zielonych, parkowych i rekreacyjnych w różnych rejonach miasta. Pierwszym etapem projektu było stworzenie Parku Jordanowskiego. Obecnie tworzony jest nowy, zielony plac Radlińskich Olimpijczyków oraz budowana jest ścieżka rowerowa, która połączy ul. Kostki-Napierskiego z ul. kard. Kominka, stając się bezpieczną i przyjazną dla rowerzystów alternatywą dla ruchliwej ul. Rymera.

Koszt rewitalizacji Placu Radlińskich Olimpijczyków wynosi około 3 800 000 zł. Miasto pozyskało na ten cel oraz na budowę trasy rowerowej łącznie 4 950 000 zł ze środków zewnętrznych. Prace, zarówno na placu, jak i na ścieżce, powinny zakończyć się w połowie sierpnia. Po zakończeniu inwestycji, nowe miejsca w Radlinie będą czekały na czynności odbiorowe, a planowane oddanie do użytku może nastąpić we wrześniu 2024 roku.

Terminy posiedzeń Rady Miejskiej w Radlinie – lipiec 2024

IV sesja VIII kadencji Rady Miejskiej w Radlinie odbędzie się w dniu 23 lipca 2024 r. o godzinie 14.30 w sali posiedzeń Urzędu Miasta Radlin

Posiedzenie Komisji ds. Społecznych odbędzie się w dniu 22 lipca 2024 r. o godzinie 8.00

Posiedzenie Komisji Budżetu odbędzie się w dniu 22 lipca 2024 r. o godzinie 12.00

Posiedzenie Komisji Infrastruktury odbędzie się w dniu 22 lipca 2024 r. o godzinie 14.30

OBWIESZCZENIE o przystąpieniu do sporządzenia w trybie uproszczonym zmiany miejscowych planów zagospodarowaniu przestrzennego miasta Radlin

Na podstawie art. 27b ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.) zawiadamiam o przystąpieniu do sporządzenia zmiany Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą Nr BRM.0007.058.2013 Rady Miejskiej w Radlinie z dnia 27 sierpnia 2013 r., okolice ulicy Józefa Rymera oraz ulicy Głożyńskiej oraz Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjętego Uchwałą Nr BRM.0007.059.2013 Rady Miejskiej w Radlinie z dnia 27 sierpnia 2013 r., okolice ulicy Józefa Rymera oraz ulicy Głożyńskiej.

Projekt zmiany planów zostanie sporządzony w trybie postępowania uproszczonego na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.). Zakres zmian będzie dotyczył wyłącznie wprowadzenia udokumentowanego złoża metanu występującego w złożu węgla kamiennego „Anna”.

Jednocześnie informuję, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach
w piśmie znak: WOOŚ.410.214.2024.MM z dnia 03 lipca 2024 r. oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wodzisławiu Śląskim w piśmie znak: NS/NZ.9027.4.4.2919.2024. z dnia 01.07.2024 r. uzgodnili odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla ww. zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Radlin. Powyższe oznacza, że do projektu zmiany planu nie ma obowiązku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosków będzie Burmistrz Miasta Radlin 

(-) Burmistrz Miasta Radlin

Do pobrania: