Otwarty konkurs ofert na 2025 rok

Burmistrz Radlina na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491) ogłasza otwarty konkurs ofert na wsparcie realizacji zadań publicznych Miasta Radlin na rok 2025 z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; ochrony i promocji zdrowia; ekologii i ochrony zwierząt; działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

Podmiotami uprawnionymi do złożenia ofert są: organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i inne podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 1. Priorytetowe zadania publiczne

1. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu

1) Celem konkursu jest realizacja zadań publicznych Miasta Radlin związanych ze wspieraniem i upowszechnianiem kultury fizycznej, sportu i turystyki.

2) Realizacja zadania publicznego winna być realizowana poprzez:

a) prowadzenie systematycznych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży:

– prowadzenie szkolenia sportowego dla dzieci i młodzieży, w tym: zapewnienie przygotowanej pod względem merytorycznym kadry szkoleniowej, organizację zawodów sportowych, turniejów oraz imprez rekreacyjnych;

– zakup sprzętu sportowego niezbędnego do procesu szkoleniowego dzieci i młodzieży, organizację zgrupowań sportowych, w tym: zapewnienie transportu, pobytu, kadry wychowawczo-opiekuńczej, wynajęcia obiektów potrzebnych do realizacji programu pobytu, udział w zawodach, w tym: zapewnienie transportu, pobytu uczestników i opiekunów, pokrycie opłat związanych
z udziałem w zawodach;

b) organizację ogólnodostępnych imprez sportowych dla mieszkańców miasta Radlin;

c) rozpowszechnianie różnorodnych form aktywnego spędzania czasu wolnego, w tym promowanie aktywności wśród mieszkańców Radlina.

2. Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego

1) Celem konkursu ofert jest wspieranie realizacji zadań publicznych Miasta Radlin związanych z kulturą, sztuką, ochroną dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w szczególności:

a) prowadzenie (w okresie styczeń-grudzień 2025) Izby Regionalnej w Radlinie. Zadanie obejmuje w szczególności:

– organizację stałej wystawy eksponatów związanych z historią i tradycjami regionu Górnego Śląska, w szczególności Radlina i okolic,

– zapewnienie dostępności Izby dla zwiedzających po wcześniejszym ustaleniu godzin zwiedzania, rozwijanie współpracy z instytucjami kulturalnymi i edukacyjnymi oraz organizacjami pozarządowymi w mieście i regionie,

– inicjowanie, angażowanie mieszkańców do współtworzenia wystaw, ekspozycji,

– zorganizowanie co najmniej jednej wystawy tematycznej (historycznej, związanej np. z powstaniami, rocznicami, jubileuszami radlińskich instytucji, wydarzeniami, historią szybów kopalnianych itp.),

– prowadzenie i aktualizację podstrony internetowej Izby Regionalnej informującej o dostępnych ekspozycjach, wystawach, konkursach itp.,

– zapewnienie artykułów w prasie lokalnej lub regionalnej nt. działalności Izby,

– prowadzenie monitoringu i ewaluacji Izby Regionalnej,

– zapewnienie w Izbie funkcji animacyjnych dla grup np. folklorystycznych, rękodzieła itp.;

b) organizację ogólnodostępnych przedsięwzięć kulturalnych integrujących lokalną społeczność, rozwój amatorskiego ruchu artystycznego w mieście Radlin:

– organizacja imprez kulturalnych, organizacja wystaw, koncertów i działań interdyscyplinarnych, festiwali, przeglądów, konkursów, konferencji, wystaw tematycznych, warsztatów np. propagujących regionalne tradycje oraz innych wydarzeń o charakterze społecznym,

– organizacja wydarzeń prezentujących działalność organizacji pozarządowych, przygotowywanie
i wydawanie publikacji o tematyce społeczno-kulturalnej, a także innych materiałów np. film, prezentacja, ścieżka dźwiękowa itp.,

– działania na rzecz rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego w mieście Radlin;

c) organizacja imprez nawiązujących do zwyczajów, tradycji i historii Radlina:

– organizacja innych przedsięwzięć w zakresie aktywności kulturalnej mieszkańców Miasta oraz animacji życia kulturalnego, działania na rzecz mieszkańców Radlina w obszarze objętym konkursem.

3. Ochrona i promocja zdrowia

1) Celem konkursu jest promocja zdrowego stylu życia i profilaktyki prozdrowotnej, w tym działań odnoszących się do kampanii upowszechniającej lecznicze działania m.in. produktów pszczelich.

4. Ekologia i ochrona zwierząt

1) Celem konkursu jest realizacja zadań publicznych Miasta Radlin związanych z działaniami z zakresu ochrony środowiska dotyczących w szczególności:

a) działań związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi i zjawiskiem niskiej emisji, w tym:

– działań mających na celu zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców Radlina, uczniów szkół podstawowych i przedszkoli działających na terenie Miasta Radlin,

– popularyzację zachowań proekologicznych,

organizacja wydarzeń proekologicznych, konkursów, wystaw tematycznych, warsztatów itp.

przygotowywanie i wydawanie publikacji o tematyce ekologicznej a także innych materiałów np. film, prezentacja, ścieżka dźwiękowa itp.

– inicjatyw służących ochronie środowiska;

b) inicjatyw dotyczących tworzenia miejsc przyjaznym pszczołom oraz działań związanych z tematyką pszczelą.

5. Działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

1) Celem konkursu jest realizacja zadań publicznych Miasta Radlin związanych ze wsparciem rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

2) Realizacja zadania publicznego winna być realizowana poprzez:

a) organizację wydarzeń, mających na celu pobudzanie oraz promocję przedsiębiorczości,

b) działania o charakterze informacyjnym i szkoleniowym wspierające przedsiębiorców lub osoby zakładające własny biznes.

§ 2

Uprawnionymi do złożenia ofert są podmioty działające statutowo w powyższych obszarach.

§ 3

Konkurs obejmuje oferty przedsięwzięć, które są proponowane do realizacji w terminie
od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r.

§ 4

1. Na realizację zadań w dziedzinie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, sportu Miasto Radlin przeznacza kwotę

550 000,00 zł.

2. Na realizację zadań w dziedzinie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego Miasto Radlin przeznacza kwotę 135 000,00 zł.

3. Na realizację zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Miasto Radlin przeznacza kwotę 9 000,00 zł.

4. Na realizację zadań z dziedziny ekologii i ochrony zwierząt Miasto Radlin przeznacza kwotę 15 000,00 zł.

5. Na realizację zadań z dziedziny działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości Miasto Radlin przeznacza kwotę 7 000,00 zł.

§5

1. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest złożenie w terminie do dnia 17 grudnia 2024 roku oferty zgodnej ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań

(Dz. U. z 2018 r., poz. 2057) w kancelarii Urzędu Miasta Radlin przy ul. Rymera 15.

2. Zasady składania oferty:

1) wypełnienie oferty następuje poprzez Generator Witkac na stronie www.witkac.pl,

2) po wypełnieniu i wysłaniu oferty w Generatorze Witkac, ofertę należy:

a) wydrukować, a następnie złożyć osobiście lub przesyłką pocztową w kancelarii Urzędu Miasta Radlin, przy ul. Rymera 15,

lub

b) przesłać do Urzędu Miasta Radlin w formie elektronicznej (format.pdf) z wykorzystaniem profilu zaufanego w platformie elektronicznej ePUAP, na podstawie art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 1557 z późn. zm.),

3) za dzień złożenia oferty przyjmuje się:

a) dzień jej złożenia w wersji papierowej w kancelarii Urzędu Miasta,

lub

b) datę jej doręczenia, umieszczoną w Urzędowym Poświadczeniu Przedłożenia dokumentu wysłanego na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu,

4) oferta powinna być podpisana przez osobę/y upoważnioną/e do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta,

5) dopuszcza się możliwość składania oferty wspólnej,

6) wszystkie pola oferty muszą zostać wypełnione. W polach, które nie odnoszą się do oferenta, należy wskazać „nie dotyczy”. W formularzu oferty nie wolno dokonywać skreśleń
i poprawek, poza wyraźnie wskazanymi rubrykami. W przypadku opcji „niepotrzebne skreślić”, należy dokonać właściwego wyboru,

7) oferta powinna zawierać informacje określone w art. 14 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., w szczególności:

a) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji,

b) termin i miejsce realizacji zadania publicznego,

c) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego,

d) informację o wcześniejszej działalności organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 składających ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie publiczne,

e) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania publicznego oraz o planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł,

f) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania publicznego.

3. Szczegółowe założenia konkursu:

1) złożenie oferty o dofinansowanie nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji,

2) kwota przyznanej dotacji może być niższa od określonej w ofercie. Organizacja jest zobowiązana zapewnić wkład własny na poziomie co najmniej 10%,

3) wkład własny mogą stanowić: środki finansowe własne, środki z innych źródeł, w tym wpłaty
i opłaty adresatów zadania publicznego, podany kwotowo wkład osobowy, w tym praca społeczna członków i świadczenia wolontariuszy oraz wkład rzeczowy,

4) wysokość kosztów personalnych obsługi zadania (księgowa, koordynator) nie powinna przekraczać 20%kwoty dotacji,

5) dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów do 20% wysokości danego kosztu. Przesunięcia te nie wymagają zawarcia aneksu do umowy,

6) przesunięcia pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów, określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów powyżej 20% danego kosztu wymagają zawarcia aneksu do umowy,

7) dotacja nie może być wykorzystana na m.in.: remonty pomieszczeń i obiektów budowlanych, zakupy nieruchomości, odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań, zobowiązania z tytułu zaciągniętej pożyczki, kredytu lub wykupu papierów wartościowych oraz koszty obsługi zadłużenia,

8) w realizacji zadań projektowych winno się dostosować do minimalnych wymagań ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,

9) organizacje pracujące z dziećmi i młodzieżą winny działać zgodnie z przepisami dot. obowiązków związanych ze standardami ochrony małoletnich.

§ 6

1. Przy rozpatrywaniu ofert brane będą pod uwagę kryteria opisane w załączniku nr 2 do zarządzenia (karta oceny formalnej).

2. Ocenie merytorycznej podlegają oferty spełniające wymogi formalne. Dokonując oceny merytorycznej oferty, Komisja ocenia m.in.:

1) zakres rzeczowy opisanego zadania,

2) zakładane rezultaty realizacji zadania publicznego, w tym dodatkowe informacje dotyczące rezultatów (planowany poziom osiągnięcia i sposób monitorowania rezultatów),

3) proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy wsparciu których oferent będzie realizował zadanie,

4) przyczyny oraz przewidywane korzyści realizacji zadania,

5) przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego,
w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania,

6) planowany przez oferenta wkład finansowy, rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków,

7) doświadczenie oferenta w realizacji podobnych zadań.

§ 7

1. Decyzję o udzieleniu dotacji podejmuje Burmistrz Radlina po zapoznaniu się z opinią Komisji Konkursowej.

2. Skład Komisji Konkursowej zostanie powołany zarządzeniem Burmistrza Radlina najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r.

3. Komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, które zwołuje i prowadzi przewodniczący lub wyznaczony członek Komisji.

4. Zasady działania Komisji określa Uchwała nr S.0007.082.2024 Rady Miejskiej w Radlinie
z dnia 29 października 2024 roku w sprawie „Programu współpracy Miasta Radlin z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2025”.

5. Ocena ofert jest dwuetapowa: ocena formalna i merytoryczna.

6. Oceny formalnej złożonych wniosków dokonują pracownicy Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych. O brakach formalnych, które zgodnie z kartą oceny formalnej możliwe są do uzupełnienia oferent zostaje powiadomiony drogą pisemną lub mailową. W przypadku gdy oferent nie uzupełni oferty lub dokona tego po wskazanym terminie, oferta zostanie uznana za niespełniającą kryteriów formalnych i nie będzie podlegać dalszej ocenie.

7. Oferta, która zawierać będzie braki formalne, których zgodnie z kartą oceny formalnej nie można uzupełnić, nie będzie podlegać dalszej ocenie.

8. Oceny merytorycznej złożonych wniosków dokonuje Komisja Konkursowa, w skład której wchodzą przedstawiciele Urzędu Miasta Radlin (co najmniej 2 osoby) oraz co najmniej dwie osoby spośród zgłoszonych kandydatów organizacji pozarządowych. W skład komisji Burmistrz może powołać osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.

9. Skład komisji konkursowej, w tym przewodniczący powołany zostaje w drodze zarządzenia Burmistrza Radlina.

10. W komisji nie mogą zasiadać przedstawiciele tych organizacji, które biorą udział w konkursie, ani urzędnicy, którzy są formalnie związani z taką organizacją.

11. Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje jeżeli:

1) żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej lub

2) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej lub

3) wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie
art. 15 ust. 2d lub art 15 ust. 2f ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 1491).

12. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący.

13. Zasady działania komisji konkursowej:

1) komisja obraduje na posiedzeniach zamkniętych, które zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji,

2) o terminie posiedzenia przewodniczący informuje telefonicznie, ustnie bądź za pomocą poczty

elektronicznej na co najmniej 2 dni przed planowanym posiedzeniem,

3) komisja opiniuje każdą ofertę, która pozytywnie przeszła etap oceny formalnej. Wydaje opinię do każdej złożonej oferty,

4) komisja swoje stanowisko podejmuje w formie głosowania – zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decydującym w tej sytuacji jest głos przewodniczącego,

5) komisja dokumentuje swoją pracę w formie protokołu, który wraz z opiniami przekazuje niezwłocznie Burmistrzowi Radlina,

7) decyzje dotyczące udzielenia lub nieudzielania dotacji podejmuje Burmistrz Radlina,

8) w przypadku obniżenia dotacji następuje proces negocjacji złożonej oferty,

9) negocjacje są prowadzone w formie pisemnej lub ustnej,

10) opinie są udostępniane zainteresowanym podmiotom na ich wniosek.

14. Od podjętych decyzji nie przysługuje odwołanie.

15. Nie będą rozpatrywane oferty:

1) złożone po terminie,

2) nie zawierające zapisów określonych ustawą jak również niniejszym ogłoszeniem.

16. Po podjęciu decyzji przez Burmistrza Miasta Radlin, o której mowa w ust. 1, informacja o rozstrzygnięciu konkursu zostanie podana niezwłocznie:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Radlin;
2) na stronie internetowej Urzędu Miasta Radlin www. radlin.pl (będącą jednocześnie stroną BIP);
3) na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Radlin.

§ 8

Rozstrzygnięcie Konkursu nastąpi do 30 stycznia 2025 roku.

§ 9

1. Warunkiem przekazania dotacji jest zawarcie umowy zgodnej ze wzorem określonym
w rozporządzeniu Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz.U. z 2018 r., poz. 2057).

2. W przypadku przyznania dotacji w wysokości innej niż wnioskowana, warunkiem zawarcia umowy jest przedłożenie korekty oferty oraz danych niezbędnych do przygotowania umowy.

§ 10

1. Na zadania określone w § 4 w roku 2024 wydatkowano:

1) na realizację zadań w dziedzinie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, sportu Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 538 500,00 zł,

2) na realizację zadań w dziedzinie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 120 000,00 zł,

3) na realizację zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Miasto Radlin przeznaczyło kwotę

8 000,00 zł,

4) na realizację zadań z dziedziny ekologii i ochrony zwierząt Miasto Radlin przeznaczyło kwotę

15 000,00 zł,

5) na realizację zadań z dziedziny działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 6 000,00 zł.

2. Na zadania określone w § 4 w roku 2023 wydatkowano:

1) na realizację zadań w dziedzinie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, sportu Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 538 500,00 zł,

2) na realizację zadań w dziedzinie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 120 000,00 zł,

3) na realizację zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Miasto Radlin przeznaczyło kwotę

8 000,00 zł,

4) na realizację zadań z dziedziny ekologii i ochrony zwierząt Miasto Radlin przeznaczyło kwotę

15 000,00 zł,

5) na realizację zadań z dziedziny działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości Miasto Radlin przeznaczyło kwotę 6 000,00 zł.

Konkurs plastyczny pn. „O jakość powietrza dbamy – błękit nieba przywracamy!” rozstrzygnięty!

Ogłaszamy, że konkurs plastyczny pn. „O jakość powietrza dbamy – błękit nieba przywracamy!” został rozstrzygnięty.

W kategorii wiekowej 7-11 lat konkursu plastycznego nagrody za I, II i III miejsce otrzymują:

Miejsce I : Nikodem Szczyra

Miejsce II: Aleksandra Szczyra

Miejsce III: Antoni Jeszka

Wyróżnienia otrzymują:

1. Antonina Grim

2. Emilia Stępień-Dębicka

3. Karolina Salamon

4. Alicja Bugla

5. Alicja Trzeciok

6. Marcel Dobrucki

7. Anastazja Musioł

8. Pola Stasieluk

9. Julia Ośliźlok

10. Lena Kiermaszek

11. Martyna Pyszny

12. Nadia Stolarska

13. Paulina Lukanek

14. Zuzanna Gnatek

15. Paulina Kuras

16. Maja Merta

17. Oliwier Dziwisz

18. Ewa Musiałek

W kategorii wiekowej 12-15 lat konkursu plastycznego nagrody za I, II i III miejsce otrzymują:

Miejsce I: Liwia Kwaśnik

Miejsce II: Laura Skupień

Miejsca III: Emilia Danielik

Wyróżnienia otrzymują:

1. Natalia Koczy

2. Kacper Łukasik

3. Magdalena Kałuża

4. Dominika Szostek

5. Izabela Dybek

6. Ryszka Sabina

Uczestnicy konkursu, którzy zdobyli I, II i III miejsce otrzymają nagrody w postaci kart podarunkowych do Decathlonu do realizacji w sklepach stacjonarnych i internetowych, a osoby wyróżnione nagrody pocieszenia na specjalnie w tym celu zorganizowanej uroczystości w dniu 3 grudnia 2024 o godz. 15.00 (wtorek) w siedzibie Urzędu Miasta Radlina na sali posiedzeń.

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom konkursu. Wkrótce poinformujemy telefonicznie uczestników o terminie rozdania nagród.

Ważne przypomnienie !

Przypominamy, że od 1 stycznia 2024 roku można eksploatować tylko kotły 3, 4, 5 klasy i ekoprojektu (do tej pory należy wymienić wszystkie kotły pozaklasowe). Natomiast od 1 stycznia 2028 roku można eksploatować tylko kotły 5 klasy i ekoprojektu (do tej pory należy wymienić kotły 3 i 4 klasy).

Kontrole:

Mieszkańcy, którzy eksploatują jeszcze stare węglowe źródła ciepła nie mogą czuć się bezkarni. Z uwagi na trwający sezon grzewczy Straż Miejska w Radlinie prowadzi kontrole palenisk pod kątem realizacji przez mieszkańców uchwały „antysmogowej” województwa Śląskiego. Do kontroli wykorzystywany jest dron antysmogowy, służący do poboru próbek z kominów.

Terminy wymiany kotłów:

Za nami już dwa ważne kroki związane z wymianą tzw. „kopciuchów”, kolejne dwa istotne terminy jeszcze przed posiadaczami nieekologicznych kotłów:

  • do 31 grudnia 2025 roku należy wymienić kocioł zainstalowany od 01.01.2013 r. do 31.08.2017 r. (tj. mający w 2017 roku mniej niż 5 lat),
  • do 31 grudnia 2027 roku należy wymienić kocioł klasy 3 lub 4 wg Normy PN-EN 303-5:2012.

Deklaracje CEEB:

Przypominamy, o obowiązku złożenia deklaracji CEEB czyli oświadczenia właściciela lub zarządcy budynku składanego na stronie ceeb.gov.pl, dotyczącego liczby i rodzaju wszystkich posiadanych źródeł ciepła i spalania paliw w budynku lub lokalu.

Jednorazowe wypełnienie deklaracji nie sprawia, że obowiązek ten (wynikający z ustawy z dnia 21.11.2008 o wspieraniu termomodernizacji i remontów) znika. Powinniśmy ją powtarzać za każdym razem gdy następuje instalacja nowego lub zmiana dotychczasowego źródła ciepła.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków CEEB to pierwsza w Polsce baza źródeł ciepła i źródeł spalania paliw tworzona jest m.in. na podstawie deklaracji od właścicieli domów lub zarządców budynków zawiera dane, które dotyczą źródeł ciepła lub spalania paliw o mocy nominalnej mniejszej niż 1MW.

Kto wypełnia deklarację w CEEB ?

  • właściciel domu jednorodzinnego
  • właściciel domu wielorodzinnego lub jego części, np. tak zwanego bliźniaka, szeregowca
  • zarządca budynku/przedstawiciel wspólnoty budynku wielorodzinnego np. bloku lub kamienicy w przypadku jednego, wspólnego źródła ciepław,
  • właściciel lokalu/mieszkania w budynku wielorodzinnym, w którym nie ma wspólnego źródła ciepła lub w przypadku posiadania dodatkowego źródła ciepła np. kominek

Ile czasu na przesłanie deklaracji CEEB ?

  • 14 dni – dla wymiany źródła ciepła lub spalania paliw w budynku,
  • 14 dni – od dnia pierwszego uruchomienia źródła ciepła lub spalania paliw w nowym lub istniejącym budynku

W jaki sposób można złożyć deklarację ?

  • elektronicznie na stronie ceeb.gov.pl – deklaracja jest widoczna w CEEB od razu
  • papierowo w urzędzie gminy – urząd ma 30 dni na wprowadzenie deklaracji do CEEB

Dofinansowania:

Program Czyste Powietrze: jest to program dofinansowania do wymiany starego kotła węglowego oraz do termomodernizacji budynku jednorodzinnego lub wydzielonego lokalu w budynku jednorodzinnym.

Pomoc udzielana jest w Punkcie Konsultacyjnym zlokalizowanym w budynku C Urzędu Miasta Radlina, ul. Józefa Rymera 15 w Radlinie. Punkt prowadzony jest na podstawie porozumienia z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska w Katowicach.

Zainteresowani mieszkańcy mogą skorzystać z pomocy punktu pod numerem telefonu: (32) 459 02 58 lub za pośrednictwem adresu e-mail: czystepowietrze@radlin.pl

Program Ciepłe Mieszkanie – edycja II: jest to program dofinansowania do wymiany źródła ciepła opalanego paliwem stałym, niespełniającego wymagań rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe lub Rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. Program skierowany jest do:

  • osób fizycznych posiadających tytuł prawny do lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym wynikający z prawa własności lub ograniczonego prawa rzeczowego, albo najmu lokalu mieszkalnego stanowiącego własność gminy wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, jeżeli nie wszystkie lokale mieszkalne w tym budynku stanowią własność gminy, jeżeli budynek wielorodzinny, w którym znajduje się lokal mieszkalny objęty przedsięwzięciem zlokalizowany jest na terenie Miasta Radlin,
  • wspólnot mieszkaniowych (w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali) obejmujących od 3 do 7 lokali mieszkalnych, jeżeli budynek wielorodzinny objęty przedsięwzięciem zlokalizowany jest na terenie Miasta Radlina.

W ramach Programu priorytetowego „Ciepłe Mieszkanie” osoba fizyczna może otrzymać dofinansowanie do przedsięwzięcia obejmującego demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe (tzw. kopciuchów) oraz zakup i montaż źródła ciepła albo podłączenie lokalu mieszkalnego do efektywnego źródła ciepła w lokalu mieszalnym. W przypadku wymiany źródła ciepła przewiduje się dodatkowo:

  • zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • stolarkę okienną i drzwiową,
  • dokumentację projektową.

Wysokość dofinansowania uzależniona jest od określonych w regulaminie programu kryteriów dochodowych.

Natomiast wspólnoty mieszkaniowe mogą otrzymać dofinansowanie do przedsięwzięć obejmujących demontaż nieefektywnych źródeł ciepła na paliwa stałe (tzw. kopciuchów) oraz zakup i montaż źródła ciepła w budynku albo podłączenie budynku do efektywnego źródła ciepła, jak również na przedsięwzięcie nieobejmujące wymiany źródeł ciepła na paliwo stałe na nowe źródła ciepła, a obejmujące:

  • zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi, drzwi/bram garażowych oddzielających przestrzeń ogrzewaną od przestrzeni nieogrzewanej lub środowiska zewnętrznego (zawiera również demontaż),
  • dokumentację dotyczącą powyższego zakresu: audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy,
  • zakup i montaż oraz odbiór i uruchomienie mikroinstalacji fotowoltaicznej, przy czym instalacja fotowoltaiczna dofinansowana w ramach programu może służyć wyłącznie na potrzeby części wspólnych budynku mieszkalnego.

Regulamin naboru określający sposób składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie w ramach programu Ciepłe Mieszkanie dostępny jest na stronie internetowej pod linkiem:

Dobra pozycja Radlina w „Rankingu Rzeczpospolitej”!

Zajęliśmy 193 miejsce na 913 przebadanych gmin w tegorocznym „Rankingu Samorządów” pisma „Rzeczpospolita”.

Od 20 lat redakcja „Rzeczpospolitej” ocenia dokonania władz samorządowych w Polsce, pozwala wyłonić i pokazać te samorządy, które – w ocenie kapituły Rankingu – najlepiej dbają o zrównoważony rozwój.

Zasady rankingu ustala niezależna kapituła, której przewodniczy były Premier RP prof. Jerzy Buzek . W jej skład wchodzą także przedstawiciele organizacji samorządowych, organizacji pozarządowych oraz przedstawiciele redakcji „Rzeczpospolitej”.

Ranking weryfikuje skuteczność działań władz lokalnych w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju wspólnoty lokalnej, ujmowanego w strategicznych kategoriach: trwałości ekonomicznej, trwałości środowiskowej, trwałości społecznej.

Z treścią rankingu można zapoznać się na stronie:

https://rankingi.rp.pl/rankingsamorzadow/2024

Nowa stawka za gospodarowanie odpadami – konsultacje społeczne

Miasto jest w trakcie przygotowań do wprowadzenia nowej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jesteśmy po otwarciu ofert w nowym przetargu. Dotychczasowa umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów obowiązuje do końca grudnia 2024 roku. W związku z tym, Rada Miejska musi uchwalić nową stawkę opłat już podczas najbliższej sesji zaplanowanej na 26 listopada 2024 r.

Co wpływa na wysokość stawki?

Przy ustalaniu nowej stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi konieczne jest uwzględnienie kilku kluczowych czynników, takich jak:

  • wysokość złożonych ofert w przeprowadzonym postępowaniu przetargowym,
  • ogólne koszty gospodarowania odpadami,
  • liczba mieszkańców składających tzw. „deklaracje śmieciowe”,
  • koszty funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK),
  • oraz inne koszty operacyjne związane z systemem gospodarowania odpadami.

Konsultacje społeczne

Aby zapewnić transparentność procesu i umożliwić mieszkańcom wniesienie uwag, Burmistrz Radlina ogłasza konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych oraz rekreacyjno-wypoczynkowych.

Zachęcamy wszystkich mieszkańców do zapoznania się z projektem uchwały i wyrażenia swojej opinii. Szczegółowe informacje oraz niezbędne dokumenty dostępne są pod poniższymi linkami:


Projekt uchwały – stawka dla nieruchomości zamieszkałych

Projekt uchwały – stawka dla domków rekreacyjnych

Projekt uchwały – stawka dla ROD

Uwagi i opinie można przesyłać na adres e-mail: info@radlin.pl lub dostarczać osobiście do Urzędu Miasta w godzinach pracy. Konsultacje potrwają od 18.11.2024 do 25.11.2024.

Zapraszamy do aktywnego udziału!

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę (Jaśminowa i Mikołajczyka)

BURMISTRZ RADLINA informuje, że zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 1145) na stronie internetowej www.radlin.pl oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta Radlin przy ul. J. Rymera 15 wywieszony został na okres 21 dni wykaz nieruchomości położonych w Radlinie przy ul. Jaśminowej i ul. St. Mikołajczyka przeznaczonych do oddania w dzierżawę.

Radlin w czołówce „Czystego Powietrza”!

Biuro "Czyste Powietrze" w Radlinie

Radlin zajął trzecie miejsce wśród najbardziej zaangażowanych gmin naszego województwa w programie „Czyste Powietrze”!

To przede wszystkim sukces naszych mieszkańców, którzy aktywnie korzystają z dofinansowań programu. Ale to także wielkie osiągnięcie naszego punktu „Czystego Powietrza”, który działa przy Urzędzie Miasta, gdzie można liczyć na pełne wsparcie (i bezpłatne!) przy wnioskowaniu o środki na ekologiczne źródła ciepła!

W liczbach nasz wspólny sukces wygląda następująco:

  • liczba złożonych wniosków o dofinansowanie: 1179
  • liczba zawartych umów o dofinansowanie: 1084
  • liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 887
  • kwota wypłaconych dotacji: 11 379 965,94 zł

Dziękujemy!

OGŁOSZENIE o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego miasta Radlin

Radlin, dn. 12.11.2024 r.

GR.6723.003.2024

OGŁOSZENIE o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego miasta Radlin.

Na podstawie art. 13i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130) oraz art. 39 ust. 1, art. 46 ust. 1 pkt 1, art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112),

zawiadamiam

o podjęciu przez Radę Miejską w Radlinie Uchwały Nr S.0007.057.2024 z dnia 23 lipca 2024 r.
w sprawie przystąpienia planu ogólnego miasta Radlin oraz o przystąpieniu do przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Granicami obszaru objętego planem ogólnym są granice administracyjne miasta Radlin.

Wnioski do projektu planu ogólnego oraz do strategicznej oceny oddziaływania na środowisko mogą być składane w nieprzekraczalnym terminie 21 dni od daty ukazania się niniejszego ogłoszenia.

Wniosek należy złożyć na formularzu zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2509).

Wnioski mogą być składane w formie:

  1. w postaci papierowej na adres: Urząd Miasta Radlin, ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin;
  2. formie elektronicznej na formularzu w postaci papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej – za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: geodezja@radlin.pl oraz poprzez ePUAP pod adresem skrzynki: /radlin/skrytka .

Formularz jest dostępny w Urzędzie Miasta Radlin oraz na stronie internetowej Miasta Radlin pod adresem: https://miasto.radlin.pl/geodezja/ .

Składający wniosek do projektu planu ogólnego podaje swoje imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo siedziby, oraz adres poczty elektronicznej, o ile taki posiada, a także wskazuje czy jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości objętej wnioskiem oraz może podać dodatkowe dane do kontaktu takie jak adres do korespondencji lub numer telefonu.

Wnioski do strategicznej oceny oddziaływania na środowisko mogą być wnoszone w formie pisemnej, ustnie do protokołu bądź za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosków jest Burmistrz Radlina.