Skip to content
Komunikat państwowej Komisji Wyborczej w sprawie nieprawdziwych informacji

Komunikat państwowej Komisji Wyborczej w sprawie nieprawdziwych informacji

KOMUNIKATW SPRAWIE NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH
WYBORÓW PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ ROZPOWSZECHNIANYCH W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ

Państwowa Komisja Wyborcza, w związku z licznymi nieprawdziwymi informacjami rozpowszechnianymi w przestrzeni publicznej, wyjaśnia i przypomina, że:

  1. wyborcy mają możliwość potwierdzania swojej tożsamości za pomocą aplikacji mObywatel. Przygotowana i udostępniona przez Ministerstwo Cyfryzacji funkcjonalność aplikacji mObywatel umożliwia potwierdzanie autentyczności, ważności, integralności lub pochodzenia okazywanego dokumentu i zweryfikowanie poprawności jej funkcjonowania. Jest to efekt wprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji aktualizacji aplikacji, zapewniającej zdecydowanie wyższy poziom potwierdzenia autentyczności, ważności, integralności lub pochodzenia prezentowanego przez wyborcę do weryfikacji dokumentu mobilnego niż dotychczas stosowane we wcześniej przeprowadzanych wyborach potwierdzanie opierające się wyłącznie na zabezpieczeniu wizualnym tego dokumentu. Według Ministerstwa Cyfryzacji weryfikacja tożsamości wyborcy tą metodą ogranicza potencjalne ryzyko uznania sfałszowanego mDowodu za prawdziwy i nie wymaga korzystania z dodatkowych urządzeń i dostępu do Internetu oraz jest zgodna z obowiązującą ustawą.

Państwowa Komisja Wyborcza podkreśla, że członkowie komisji mogą w razie wątpliwości korzystać z wszelkich dostępnych metod weryfikacji, a w razie braku możliwości weryfikacji wyborcy komisja odmówi wydania karty do głosowania;

  1. nieprawdziwe są informacją dotyczące rzekomych możliwości uzyskania przez jednego wyborcę więcej niż jednego zaświadczenia o prawie do głosowania (więcej niż jednego zaświadczenia na pierwsze głosowanie i więcej niż jednego na ponowne głosowanie). Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, jest skreślany ze spisu wyborców, w którym był ujęty. Nie ma zatem możliwości pobrania przez niego kolejnego zaświadczenia o prawie do głosowania. Poza tym obwodowa komisja wyborcza ma obowiązek zwrócić szczególną uwagę, czy przedkładany jest oryginał zaświadczenia, tj. czy na zaświadczeniu umieszczony został hologram z nadrukiem „PRP 2025”, którym są one zabezpieczone. Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi się w Centralnym Rejestrze Wyborców. Dodatkowo każda gmina ma obowiązek rozliczenia się ze wszystkich otrzymanych hologramów zabezpieczających zaświadczenia. Wskazać także należy, że zgodnie z Kodeksem karnym kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub przerabia dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używa, popełnia przestępstwo przeciwko wyborom.

Państwowa Komisja Wyborcza ponadto informuje, że na zaświadczeniu o prawie do głosowania nie wskazuje się, na którego kandydata wyborca oddaje głos, a takie nieprawdziwe informacje również pojawiły się w Internecie;

  1. głosować można tylko na jednego kandydata, stawiając znak „X” (co najmniej dwie linie przecinające się w obrębie kratki) na karcie do głosowania w kratce z lewej strony obok nazwiska wyłącznie jednego wybranego kandydata. Postawienie znaku „X” w kratce przy nazwisku więcej niż jednego kandydata skutkuje nieważnością tego głosu. W przestrzeni publicznej pojawiły się bowiem także nieprawdziwe informacje na temat rzekomego innego sposobu głosowania w wyborach.

Państwowa Komisja Wyborcza zaleca, aby w przypadku wątpliwości wyborcy weryfikowali źródła, na które powołuje się autor danego artykułu. Należy mieć na uwadze, że oficjalne i wiarygodne informacje na temat wyborów znajdują się na stronach internetowych Państwowej Komisji Wyborczej pkw.gov.pl oraz wybory.gov.pl. Rzetelnych informacji udzielić może również Krajowe Biuro Wyborcze zapewniające obsługę Państwowej Komisji Wyborczej, w tym też delegatury Krajowego Biura Wyborczego zapewniające obsługę okręgowych komisji wyborczych.

Przewodniczący
Państwowej Komisji Wyborczej

Sylwester Marciniak

Brak zmian treści (pierwsza wersja dokumentu).

Zobacz również

Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych wyżej moich danych osobowych przez Urząd Miasta Radlin (z siedzibą przy ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin), w celach kontaktowych i wynikających z treści formularza. Dane przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Dane osobowe przetwarzane będą przez okres niezbędny do osiągnięcia celu przetwarzania oraz terminów wynikających z przepisów prawa. Zgoda może zostać wycofana w dowolnym momencie w formie oświadczenia złożonego tą samą drogą. Szczegółowe zasady przetwarzania danych przedstawiono na stronie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie mojego adresu e-mail przez Urząd Miasta Radlin (z siedzibą przy ul. Józefa Rymera 15, 44-310 Radlin), w celu dopisania do bazy subskrybentów newslettera i otrzymywania cyklicznych wiadomości e-mail dot. Miasta Radlin i działalności jego jednostek organizacyjnych. Dane przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Dane osobowe przetwarzane będą przez czas nieokreślony, do momentu wycofania zgody. Zgodę można wycofać w każdym momencie, klikając stosowny link znajdujący się w otrzymanych wiadomościach e-mail. Szczegółowe zasady przetwarzania danych przedstawiono na stronie

Przejdź do contentu