Beata Dziwisz
32 459 02 24
usc@radlin.pl
Urząd Stanu Cywilnego wykonuje czynności związane z rejestracją urodzeń, małżeństw oraz zgonów a także prowadzi sprawy dotyczące innych zdarzeń, które maja wpływ na stan cywilny osób w szczególności:
- rejestracja stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów małżeństwa, urodzenia, zgonu,
- udzielanie ślubów z zachowaniem uroczystej formy, także w szczególnych przypadkach poza lokalem USC,
- przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa od osób pragnących zawrzeć małżeństwo: cywilne, wyznaniowe ze skutkami cywilnymi, za granicą,
- przyjmowanie oświadczeń o:
– nazwisku jakie będą nosić małżonkowie oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
– powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
– uznaniu dziecka,
– zmianie imienia dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia,
– nadaniu dziecku nazwiska matki. - wydawanie z ksiąg stanu cywilnego:
– odpisów skróconych aktów,
– odpisów zupełnych aktów,
– zaświadczeń, - nanoszenie wzmianek marginesowych i przypisków w aktach stanu cywilnego,
- rejestracja w polskich księgach stanu cywilnego aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu poprzez ich wpisanie, odtworzenie, ustalenie treści aktu i wydawanie decyzji z tym związanych,
- wydawanie zezwoleń, zaświadczeń i decyzji administracyjnych z zakresu stanu cywilnego,
- korespondencja z konsulatami i ambasadami z zakresu rejestracji stanu cywilnego na wniosek konsula lub osoby zainteresowanej,
- występowanie do Wojewody Śląskiego z wnioskiem o przyznanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
- występowanie do Wojewody Śląskiego z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wyniesienie ksiąg stanu cywilnego poza lokal USC,
- potwierdzanie własnoręczności podpisu i zgodności kopii dokumentu z oryginałem.
- Wersja utworzona dnia 18 czerwca 2020 o 13:42:25 przez Jarek